Saffranscupcakes med mandelmassa och romstänk.

4kommentarer

Andra advent. Tänk vad allt går snabbt! Idag hade jag och en vän glögghäng hos honom med en grupp kompisar. Det blev en lugn och trivsam eftermiddag med många koppar glögg, bakverk och chokladpraliner. Jag stod för det hembakade i form av en cheesecake (recept kommer senare i veckan), saffransdrömmar och solgula cupcakes.
 
 
Saffranscupcakes med mandelmassa och romstänk
6 dl mjöl
0,5 tsk salt
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 paketsaffran
3 dl vaniljyoghurt
150 g margarin
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
200 g riven mandelmassa
Ljus rom
Russin
 
Vispa socker och ägg poröst. Smält smöret och låt det skjuda tillsammans med saffran och yoghurten. Blanda samman mjök och bakpulver för sig och blanda ihop det med äggsmeten. Tillsätt sedan smörblandningen. Sist tillsätter du mandelmassa, russin och rom efter tycke och smak (jag gillar mycket av allt). Fördela smeten i mufinsformar och grädda dem i en muffinsplåt i 15-20 minuter på 175 grader. Låt de svalna.
 
 
 
Vit chokladfrosting
100 g vit choklad
60 g margarin
3 dl florsocker
100 g creamcheese
 
Smält den vita chokladen och smöret. Blanda sedan florsockret och osten. Låt den svalna och spritsa sedan på frostingen på cupcakes.
 
 
 
Kakan går också utmärkt att göra i springform, vilket jag tidigare gjort. Formarna med det matchande strösslet köpte jag i USA. Det var kul att få "amerikanisera" dem lite extra. Tackar min medvärd för en bra eftermiddag!
 
Hoppas alla där ute haft en fin helg och en mysig andra advent!

4 kommentarer

Sofia

10 Dec 2012 09:42

Ahh... guuuud vad gott det där låter!

Svar: Det går inte annat än att älska julen :)
engnuttasocker.blogg.se

Malin´s Diner

10 Dec 2012 10:33

Ser gott ut! Jag har gjort en saffranssockerkaka, även den med rom i. Gör den lite extra god.

Kram på dig!

Svar: Ja, jag såg den kakan du gjort. Himla fina recept på din blogg! Rom är dundergott i bakverk!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

10 Dec 2012 16:16

Vad mysigt! Och gott ser det ut! : )

Svar: Det blev smarrigt, men en lätt sockerchock infann sig efter fikat av allt mumsigt. Men så ska det väl vara jul?
engnuttasocker.blogg.se

Lina

10 Dec 2012 22:01

det låter helt fantastiskt, så gott!

Svar: Jag gillar mandelmassa och rom i bakverk, då kan det sällan gå fel :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej