Utmaning - förändra gymrutinen!

0kommentarer

Efter två välbehövda vilodagar var det härligt att åter besöka träningsanläggningen. Trots att det var en kall söndagskväll var stället tjocks med träningssugna människor, svettandes och arbetandes.


Jag har bestämt mig för att testa på nya träningsformer och upplägg under 2012. Det handlar både om att pröva nya gruppklasser och att finna ny inspiration till gympassen. För även om jag älskar mina stunder i på löpbandet och de andra maskinerna känner jag att jag fastnat i ett och samma program. Jag tänkte därför utmana mig själv att pröva nya upplägg!


Mitt tidigare upplägg med 45 minuter kondition (löpning och crosstrainer) med efterföljande 15 minuter styrka har fått ge vika för en mer intervallfokuserad träning. De senaste gångerna har jag valt att testa intervaller på löpbandet i slutet av konditionsdelen av träningen.

 


Genom att varva en minut lugnare tempo i medelsluttning, med en minut antingen högt tempo eller löpning i stark lutning, under sammanlagt 10 minuter har jag lyckats pressa upp pulsen till oanade höjder. Jag har även hittat ny gymenergi och en pepp att vidareutvecklas. En riktig utmaning för den som vill pressa sig till max minuterna innan dusch och hemgång!


Min tanke är att pröva detta under en tid för att sedan ytterligare öka på intervallerna till att omfatta större delen av passet. Vad har du för upplägg?

Kommentera

Publiceras ej