Hallonscones för sommarmornar.

9kommentarer

Sista dagen på jobbet inför semestern, vilket känsla! Imorse var det återigen dags för mig igen att ordna kontorets fredagsfrukost. Inför sommaren tyckte jag att det var kul att baka scones med lite sommarkänsla.
 
 
Hallonscones
7 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g smör eller margarin
1 ägg
2 dl mjölk
1 ägg
2 dl frusna hallon
 
 
 
Blanda anna torra ingredienser och ny sedan ner smöret med fingrarna. Tillsätt ägg och mjöl och sist bären.
Jag brukar använda mig av frusna bär när jag bakar. Det blir lättare att hantera i degen då de inte mosar ihop sig utan de behåller sin form för att seddan smälta i ugnen. Därefter bakar du ut på en plåt i fyra kakor. SSkär ett hack i mitten av kakorna och grädda i ugnen i cirka 10 minuter på 225 grader.
 
Det blev även en sats av en annan klar favorit är Leilas kardemummascones som är ljuvligt goda.
 
 
 
Trevlig helg på er!

9 kommentarer

Katarina

06 Jul 2012 14:19

Scones är så gott! Låter mumsigt med hallon i!

Camilla

06 Jul 2012 14:25

Mums dom lät goda:) Ska jag passa på att testa i helgen!

Svar: Gör det! Hoppas du har en bra helg!
engnuttasocker.blogg.se

Marta

06 Jul 2012 22:57

Vilket smarrigt recept! Perfekt som helgfrukost ju

Svar: Scones går ju så snabbt också. Mesta möjliga lyx för minsta möjliga ansträngning :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

07 Jul 2012 00:39

Åh, vad härligt. Tack, det samma :P
Vilket härligt recept!

Maria

08 Jul 2012 00:20

Hallonsscones!! Det låter jättegott och de ser jättefina ut .. Kul tips!!
=)

Svar: Ja, det är kul att leka med de gamla traditionella recepten. Blåbär är också gott att blanda ner!
engnuttasocker.blogg.se

Sara Ekman

08 Jul 2012 12:18

Mums :)

Svar: Verkligen!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

08 Jul 2012 16:53

Hallonscones är ju så gott! Vilket bra sätt att fira sista jobbdagen och semestern på!

Svar: Ja, det var det verkligen. Fler omgångar lär det även bli under själva semestern :)
engnuttasocker.blogg.se

Frida

11 Jul 2012 21:03

Åh vad gott! Nu blev jag sugen på scones :D

Svar: Det är just det som är så bra med scones, lätt att slänga ihop när suget kommer :)
engnuttasocker.blogg.se

Malin E

12 Jul 2012 10:28

JAAA! Dom är så goda! Är ett riktigt Laila-fan. Tycker i princip att allt hon gör är gott! Längesedan jag testade dessa nu, får nog bli en omgång snart!
Hoppas du har det jättebra på din semester!!

Svar: Jag med. Jag diggar hennes recept starkt :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej