Behovet av vila vs träningsglädjen.

9kommentarer

I morse var det mitt första träningspass på en vecka. En kollega behövde hjälp med att leda morgonklassen och eftersom hon hjälpt mig många gånger tidigare var det kul att betala tillbaka. Solsken över ett uppvaknande Stockholm. Härligt!



Anledningen till att jag tagit en veckas ”semester” från träningen var en känsla av slitningar i kroppen. Efter en tid med en lätt överansträngd höft och krånglande benhinnor blev jag riktigt less; Nej, nu är det jag som håller mig från gymmet en vecka och låter kroppen återhämta sig! Sagt och gjort.

Veckan lämnar mig dock en frågor. Jag känner ibland att min träningsglädje tar över mitt behov av att låta kroppen vila. Detta är trots att det går helt emot min vilja att ta hand om min kropp på ett bra och sunt sätt. Det kan handla om att jag lägger veckans träningspass för nära eller att det blir en ensidig träning som sliter på. Jag vet ju rent intellektuellt att kroppen behöver slappna av emellanåt men ändå kan det vara svårt att övergå från tanke till handling. Bristen av återhämtning börjar ofta visa sig genom trötthet i musklerna och svängande humör. Träningsprestationen kan börja sjunka och det finns till och med risk att drabbas av överträning om man inte lyssnar på kroppen. Varför är jag, inklusive många andra träningsintresserade, så dålig på att vila med jämna mellanrum?

9 kommentarer

Karoline

07 Jun 2012 18:43

Jag har blivit mycket bättre på att vila och här även fått mycket bättre resultat än när jag tränade dagarna i ända utan att vila.

Men nu har jag vilat tillräckligt tycker jag, två veckor lite drygt!!

Marta

08 Jun 2012 14:29

Vila är ju ruskigt trist när man är en endorfinjunkie som du oxå verkar vara. Men kroppen behöver den. Sen är det ju mer definitions fråga vad som är vila. Jag har inte alltid vilodagar under en vecka, men däremot ser jag tillatt få till det med variation. Benen kan vila från löpning eller instruerande av klasser medan överkroppen kan få köra tung styrka. Som småbarns förälder kan man aldrig ta något träningstillfälle för givet och påtvingade träningsfria dagar kommer avsig själva. Klokt att du lyssnade på din kropp och tog igen dig

Lisa - Kreativ bakning ♥

08 Jun 2012 18:02

sv: Ja, det är lite spännande att se hur slutresultatet blir :) Idag har jag gjort en frosting på "Bubblis", får se när det dyker upp på bloggen :)

Sanna

08 Jun 2012 23:34

Karro, det låter bra att du gått i rätt riktning. Ofrivillig vila pga skador eller sjuka är dock riktigt trist. Hoppas du är tillbaka fullt it snart igen!

Marta, jag kan tänka mig att det är svårare att planera som förälder. Jag blir alltid lika impad av småbarnsföräldrar av att pussla ihop vardagen! Din förmåga att variera borde jag definitivt ta efter..

Emma

09 Jun 2012 11:07

Sv: ja testa! Blåbärssmaken på mjölken var spännande till gröten :)

SysterMalin

09 Jun 2012 13:53

Klokt och bra med återhämtningspersioder. Jag brukar också ta lite pauser då och då om jag känner att jag behöver det. Träning är ju så mycket mer än att kroppen ska hänga med, insidan är ju minst lika viktig!

Har själv en paus nu efter marathon och examen... lusten börjar att komma nu känner jag!



Ha en fin lördag!

Sanna

10 Jun 2012 00:18

Malin, det låter onekligen som om du är välförtjänt och i behov av vila. Hoppas du får det i helgen!

Maria

10 Jun 2012 20:21

Ohh vad jag känner igen mig. Har jättesvårt för hel vila, ofta blir det ist en PW eller ett yogapass som kan vara nog så anstängande. Har också känt mig trött i kroppen i flera veckor nu, sen känner jag mig piggare när och efter jag tränat. Men man måste nog bli bättre på att lyssna på kroppen!

=)

Sanna

11 Jun 2012 15:10

Det känns skönt att höra att jag inte är ensam med att slarva med vilan. Jag har försökt att lsäa på lite mer om vikten av att vila för att få upp "peppen" till det. Hoppas vi båda blir bättre på att lyssna och anpassa träningen efter kroppen :)

Kommentera

Publiceras ej