Limepaj (LCHF)

7kommentarer

Som nämnt i tidigare inlägget var det knytismiddag på midsommar. Jag såg som alltid till att få efterrättsansvaret. Bland gästerna fanns LCHF-anhängare (low carb, high fat) vilket innebar en ny bakutmaning. Jag bestämde snabbt mig snabbt för att försöka mig på det som jag tycker hör sommaren till - efterrättspaj - och gav mig på en limepaj med romtouch.
 
Inspirationen fick jag från 56kilo, och hennes två varianter av limepaj. Resultatet blev modifierad sort av den här pajbotten och denna fyllning.
 
 
 
 Pajbotten
3,5 dl kokosmjöl
1 dl fibrex
0,5 dl sukrin
1 ägg
125 g smält smör
 
Blanda samman degen och förgrädda den på 175 grader i 10 minuter.
 
 
 
Fyllningen
2 dl kvarg
0,5 dl grädde
1 ägg
skalet och saften av 1 lime
3 msk vit rom
1 dl sukrin
 
Mixa samman allt till en smet. Häll sedan ner det i det förgräddade pajskalet och grädda pajen på 175 grader i cirka 40 minuter.
 
 
 
 
Åsikt? Personligen föredrar jag att ha socker i mina efterrätter men jag är ändå positiv till mitt försök. Nästa gång ska jag köra på grundreceptets mandelmjöl i pajbotten (det var slut i butiken) och kanske öka upp mängden fyllning. Fyllingen blev nämligen väldigt smarrig och god med en viss syrlighet. Jag ska dock testa att öka dosen rom. Känner att detta bara är början av mina många bakomgångar LCHF och jag är laddad att ge mig på nästa så snart jag får chansen!
 
 

7 kommentarer

Marta

24 Jun 2012 23:56

Den såg god ut! Jag har också testat lchf bakning. Testade att göra brownies och de blev faktiskt riktigt goda. Å andra sidan går det liksom inte att misslyckas med choklad.

Svar: Brownies lät gott! Jag kan tänka mig att pröva något liknande nästa gång för att bryta lite. Håller ju med dig om att det borde vara svårt att misslyckas då :)
engnuttasocker.blogg.se

Katarina

25 Jun 2012 03:32

Ser gott ut och roligt med annorlunda recept!

Svar: Precis sp tänkte jag. Gillar utmaningar och att testa mig fram!
engnuttasocker.blogg.se

Lovisa

25 Jun 2012 08:33

Den ser god ut. Fyllningen låter som en dröm! Jag är halv-liberal vad det gäller kolhydrater och använder även mixade havregryn när jag bakar.

Svar: Havregryn? Det låter gott! Som sagt äter jag själv massor av kolhydrater med det är kul att kunna baka något som faller alla i smaken :)
engnuttasocker.blogg.se

Fia

25 Jun 2012 11:56

Låter ju hur gott som helst. Tror att jag får testa det receptet i framtiden.

Sv. jag visst kan det vara lite mysigt och ha en stor charm att bli blöt av regn på morgon promenaden. Det är ju en stor fördel när man startar hemma och slutar hemma =)

Svar: Gör så, det vore kul att höra om du har några egna tips!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

25 Jun 2012 21:44

Det ser väldigt got ut iallafall! :)

Sofia

25 Jun 2012 21:44

Den ser sjukt god ut iallafall, socker eller inget socker. :)

Svar: Ja, jag tror jag måste vänja mig bara. Det sägs ju vara bra med variation :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin

26 Jun 2012 02:57

Låter gott:)

Svar: Det var den absolut! Lite annat mot jag är van vid bara.
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej