Rosendals trädgård, en oas i storstaden.

5kommentarer

I helgen var jag och besökte Rosendals trädgård på Djurgården i Stockholm. Det är ett ställa som jag vetat besöka länge, länge och nu när det var det sol, ledighet blev det dags att gå från tanke till handling.

Parken ligger en bit in på djupgårdsområdet. Det bästa sättet att ta sig dit är till fots eftersom det är en väldigt fin och rofylld väg att traska längst med vattnet. Det går dock även att ta bilen dit om man föredrar det. Rosendals trädgård består av en stor trädgård och park med massor av växer och blommor. Området känns mycket prydligt och välskött med ett stort lugn över hela stället.



Mitt i parken ligger ett stort fik med servering där jag och O tog en härlig lunch. Allt som serveras har ett fokus på av ekologiskt och miljöanpassat. Dessutom har de serveringstillstånd för den som vill ta ett glas vin eller svalka sig med en ekologisk öl. Maten kändes väldigt vällagad med bra råvaror. Jag beställde en quinoasallad med rödbetor, hallonvinigrett och surdegsbröd och var helnöjd. O valde dagens soppa som var en rykande rotfruktssoppa. Tillsammans med dess robusta och lantiga inredning blev det en riktigt lyckad måltid!

 


Efter lunchen besökte vi Rosendals lilla butik som var fylld av allt från nybakat bröd och fikabröd, till kokböcker och delikatesser så som oljor, choklad och kryddningar. Och självklart – allt med miljön i åtanke. Det var en riktigt mysig liten butik som innehöll massor var vardagslyxiga produkter för en själv eller presenter för nära och kära.  

 


Jag tyckte att Rosendals trädgård var ett supermysigt ställe och vill verkligen rekommendera det till alla som besöker Stockholm i sommar. Lugnt, fridfullt, somrigt och genuint. Dessutom kändes det mycket barnanpassat med alla barnvagnar i rörelse, stora gräsytor och klätterställningar. En härlig oas i storstaden!

5 kommentarer

Karro

21 Jun 2012 14:45

Måste ta mig dit i sommar!

Grönan med barnen, NK och rosendals trädgårdar för min del...det borde väl hinnas med?

Trevlig Midsommar

Sann

21 Jun 2012 15:20

Absolut! Ha en riktigt bra midsommar du med :)

Marta

21 Jun 2012 23:25

Jag älskar det cafét. Underbar mat och fika i en så avslappnad miljö! Förstår verkligen att du gillade stället.

Svar: Det är absolut inte sista gången jag gå dit kan jag säga!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

23 Jun 2012 16:18

Det är så mysigt där! Brukar ofta gå dit när min syrra kommer ner från Pite och hälsar på.

Svar: Ja, visst är det ett härligt ställe!
engnuttasocker.blogg.se

Molly

29 Jun 2012 07:32

Jag gillar också Rosendals trädgård, tyvärr hade de inte buffén då jag var där :( Jag får helt enkelt besöka det igen.

Har du varit på caféet i Ulriksdal? Om inte kan det rekommenderas :)

Önskar dig en underbar helg! Kram

Svar: Nej, det har jag inte. Tack för tipset! Får semester nu om en vecka så jag behöver utflyktsmål.Tack detsamma!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej