Världens enklaste Chili sin carne.

8kommentarer

Igår tillagade jag världens simpaste gryta, chili sin carne. Det här är en bra ”efter träningsmat” när blodsockret är lågt och det finns noll tid till övers för mer avancerade rätter och kroppen bara skriker efter bastant, innehållsrik mat. Dessutom är grytan lätt att laga i storkok för matlådor och går att variera i det oändliga, allt efter tycke och smak.

Med hjälp av grönsaker, bönor och en färdigköpt kryddpåse har man en riktig temporätt med god smak. Egengjorda kryddblandingar i alla ära, men när orken inte finns är det bra att goda laternativ finns. Jag menar, varför krångla till det?

 


Chili sin carne

2 burkar bönor (jag valde 1 burk vita bönor och 1 burk kidneybönor)

1 förpackning krossade tomater

2 paprikor, gärna olika färger

1 zucchini

1 äpple


 


Skär upp grönsakerna i lagom stora bitar (jag föredrar större bitar men det är en smaksak). Stek det tillsammans med olivolja tills grönsaksbitarna har fått lite färg. Fyll sedan på grytan med tärnat äpple och sedan bönorna. Häll över tomatkrossen tillsammans med kryddblandningen och låt det puttra ett tag.


 

Servera rätten tillsammans med ris och/eller ett gott bröd.

8 kommentarer

Katarina

13 Jun 2012 11:22

Mycket gott anser jag :)

felicia

13 Jun 2012 13:55

mums, jag älskar chiliconcarne.. så himla enkelt :D



sv: ja brödet är supergott, är egengjort knäckebröd -> http://tkhl.wordpress.com/2012/06/07/baktips/

Sanna

13 Jun 2012 14:01

Vad kul att det är fler än jag som uppskattar snabbt och enkelt!

Och tack Felicia för brödtipset!

Karro

13 Jun 2012 21:21

Å, snabbt, enkel och gott! Perfekt.

Mårtenssons kök

14 Jun 2012 14:39

Nej precis, varför krångla till det, perfekt mat som både mättar och är god!

Sanna

14 Jun 2012 22:35

Vad skönt att höra att det finns fler än jag som uppskattar genvägarna!

Karin FoH

14 Jun 2012 23:19

Bra tips på god och snabb gryta! Jag skulle nog haft i köttfärs också, men har man inte det hemma eller för vegetarianer är ju chili sin carne mycket smart!

Tess

17 Jun 2012 12:30

Mm vad gott :D

Kommentera

Publiceras ej