Ljus bröd utan kolhydrater.

7kommentarer

Dags för middagsbjudning igen. Som tidigare ansvarade A för varmrätten och jag för brödbaket. Eftersom gästerna kör strikt LCHF-kost fick jag utmaningen att än en gång baka bröd anpassad för denna kostteori. Med inspiration från det här blogginlägget bakade jag ett ljus bröd baserad på kokosmjöl. Kokosmjölet fick jag till genom att mala kokosflingor med en mixer.


0,5 dl fibrex som blötläggs i 0,5 dl vatten
2 ägg
1,5 dl kokosnötmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
0,5 dl vispgrädde
1 dl kvarg
2 msk smällt smör

Salt och eventuellt brödkryddor

 

Alla ingredienser blandades och placerades i en form, som brödades av kokosflingor. In i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter. Klart!

 


(Hurra för Valio som fixat en laktosfri kvargprodukt!)



Resultatet då? Över lag tycker jag att brödet blev gott men jag är inte helt nöjd. Min upplevelse är att man ofta snålar med att krydda LCHF-bröd och att smaken av ägg och kokos därför kan bli för påtaglig. Jag valde därför att tillsätta salt och brödkryddor, men känner fortfarande att jag kunnat tillsätta mer för att skapa en matbrödskänsla. Vidare tror jag att jag föredrar att arbeta med mandelmjöl istället för kokos för en mer matig feeling. Det var även svårt att få brödet att inta en fast konsistens i ugnen. Däremot hämtade sig brödet när jag lät det svalna uppskivat under bakduk en stund.

Det viktiga är dock att brödet uppskattades av mottagaren och föråt sig totalt. Ge mig några försök till och jag ska minsann bli expert på brödbak a la LCHF!

7 kommentarer

Julia - matblogg

20 Mar 2012 12:37

Svar: här är receptet :D! http://ibland.nu/?p=87

Sofia - ett bättre du

20 Mar 2012 15:08

Det lät ju gott :). Jag håller med dig angående det du skriver att LCHF-bröd ofta smakar för äggigt och det är vad jag är mest rädd för när jag testar den här typen av recept. Konstigt egentligen, jag som älskar ägg i vanliga fall...

Karro

20 Mar 2012 20:43

Älskar bröd av alla dess slag, ska bli spännande att följa om du får till ett resultat som du blir helt nöjd med.

felicia

20 Mar 2012 20:59

sv; pajrecept utlovas imorgon! :)

Sanna

20 Mar 2012 23:28

Ja visst är det kul att leka i köket! Själv kör jag långt ifrån LCHF men gillar att laga mat som passar för allas kostval. Jag återkommer med fler omgångar och utvärderingar!

Karin FitnessochHälsa

22 Mar 2012 12:35

Vad bra av Valio! Det visste jag inte. Super för laktoskänsliga att kunna äta kvarg!

Sanna

22 Mar 2012 14:27

Eller hur Karin, verkligen superbra! Fick leva många år utan min älskade kesella.

Kommentera

Publiceras ej