Urvattnad.

3kommentarer

Jag har kommit fram till att jag slarvar med att dricka vatten. Tidigare var jag en av många som ständigt gick med vattenflaska och ”smådrack”. Beteendet försvann dock efter ett tag och det gick varningssignaler om att man vattnade ur mineraler och salter ur kroppen. Numera dricker jag nästan ingenting. Under vinterhalvåret låter jag tekopparna ersätta vattenglasen och lokan. Ibland kan jag komma på mig själv med att ha druckit ett glas rent vatten under hela dagen (!), vilket är på tok för lite. Jag har dessutom sett ett samband mellan vad jag trott har varit spänningshuvudvärken och dagen efter hård fysisk träning. Jag fyller helt enkelt inte på tillräckligt.



När man tittar närmare varför man bör se efter sitt vattenintag är fördelarna med en god vätskebalans inte bara många, utan oerhört centrala för mig som person. Jag jobbar mycket och hårt, vilket ställer stora krav på att hålla en god energinivå. Se bara så mycket det finns att vinna:

-          Bättre förbränning och energiupptagning

-          Förbättrar koncentrationsförmågan

-          Underlättar återhämtning efter fysisk aktivitet

-          Rensar kroppen och håller den ren

-          Minskar stress och trötthet

-          Ber bättre hy och hår


Det är uppenbart att kroppen behöver vätska för att den ska fungera optimalt. Hur kommer det sig då att jag slavar med att vattenintaget? Nej, nu är det jag som återupptar vattenflaskbeteendet och börjar dricka!

Hur ser du till att få i dig tillräcklingt om dagarna?

3 kommentarer

Pernilla

13 Mar 2012 18:15

Ett glas till frukost, ett till lunch och ett till middag. Utöver det, en 50 cl flaska på förmiddagen och en på eftermiddagen. Väldigt enkelt upplagt som gör att man slipper tänka på det!

Sanna

14 Mar 2012 13:20

Tack för tipset! Jag har faktiskt följt ditt råd hittills idag :)

Millan

21 Mar 2012 20:16

Usch.. jag är allt för dålig på det där. Tack för påminnelsen att börja dricka mer.

Kommentera

Publiceras ej