Västerbottenspaj.

5kommentarer

I fredags vankades det godmiddag när jag och A bjöd på parmiddag och uppdraget att ordna förrätten landade på mig. Medinspiration från ett blogginlägg jag läste nyligen fixade jag småpajer a la Västerbotten.



Pajskal för 4 småpajer

2 dl vetemjöl
175 g smör eller margarin
1 ägg
2 msk vatten
Salt


Fyllning
2 st ägg
2 dl mjölk
150 riven västerbottenost
Salt och peppar


 


Blanda salt och mjöl och knip ihop det med matfettet. Snåla inte med saltet för det är i och med det som smaken kommer. Tillsätt därefter ett ägg (ett tips från mor min för lite krispigare skal) och eventuellt en skvätt vatten. Tryck ut degen i portionsformarna och låt vila någon timme i kylen.

Fyll sedan pajskalen med rejält med riven västerbottensost. Häll avslutningsvis på äggstanningen som du fått fram genom att blanda ägg och mjölk med salt och peppar.

 In i ugnen på 220 grader i cirka 20 minuter eller tills fyllningen är fast.

 

 
Tänk att jag så sällan använder mina portionsformar. Bättring utlovas!

5 kommentarer

Karro

06 Mar 2012 20:39

Gott, vilken superinspirerande blogg med massa goda recept.

Åsa

06 Mar 2012 22:17

Hej!



Det ser hur gott ut som helst, och himla festligt med småformar istället för en stor som man ska krafsa ur.



Åsa

Sanna

07 Mar 2012 09:48

Roligt att höra! Fler pajer lär det bli framöver :)

Millan

08 Mar 2012 06:55

åå västerbottenpaj! Det som är så gott. Av någon anledning brukar vi bara äta den till kräftskiva.

Frida

08 Mar 2012 14:31

Åh gott med Västerbottenpaj! Måste jag testa :D Bra blogg!

Kommentera

Publiceras ej