Utmaning bröllopstårta - Äppelchai.

3kommentarer

Mitt stora bakprojekt för 2012 har påbörjat. Jag har nämligen fått den stora äran att baka bröllopstårtan till min brors bröllop i sommar. För detta krävs arbete och övning, vilket jag uppdelat i två steg. För det första ska en tårta prövas fram med rätt smak och innehåll. Därefter ska utseendet utformas.

 


Igår gick startskottet. Först ut på banan var en äppelchaitårta.


Tårtbotten
125 g smör
3 dl socker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
0,5 msk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald fänkål
1 dl yoghurt
1 dl mjölk

 


Vispa socker och smör poröst. Tillsätt därefter äggen. Blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner det med sockerblandningen. Tillsätt yoghurten och mjölken och häll ner i en smord springform.

 Tårtbotten ska gräddas i ca 55 minuter på 175 grader. Låt den svalna och sär sedan upp den i tre lager.


 

Lager 1 och 3: Cream cheese

Blanda samman 100 g smör, 100 g förskost naturell och 2 dl florsokcker.



Lager 2: Äppelröra

Skala och tärna 3 äpplen. Koka dem mjuka tillsammans med 1 dl vatten, 1 msk socker och 1 tsk kanel.



Topping: Smörkräm

Vispa ihop 110 g smör, 3 dl florsocker, 1 krm salt och 1 msk mjölk.


 

 
Pussla ihop tårtan tillsammans med de olika fyllingarna. Smörkrämen sätts som topping och runt tårtans kanter. Avslutningsvis låter man ett lock av marsipan (jag hade ett färdigköpt) landa på toppen.


 


Viola, klar!



 

Tårtan fick ett bra omdöme av kollegorna på jobbet och de flesta uttryckte att den kändes fräsch och ”lätt”. Några tyckte att den var för starkt kryddan, andra ville ha mer. Några ville ha mer smörkräm, andra mindre.

 What can I say? Arbetet mot den perfekta bröllopstårtan fortsätter…


3 kommentarer

Brorsan

09 May 2012 18:34

Ser fantastiskt ut!

Frida

10 May 2012 08:49

Oj vad duktig du är! Ska du göra rosor och sånt också? När ska han gifta sig? Själv gifter jag mig i augusti :)

Sanna

12 May 2012 09:37

De gifter sig den 14 juli i norrland. Ska bli så kul att få hjälpa till med allt bestyr!

Stort grattis till dig Frida som också ska gifta dig. Augusti är en så fin månad också. Hoppas på att få se lite bröllopsfix på bloggen!

Kommentera

Publiceras ej