"Är yoga verkligen träning?"

8kommentarer

Igår var det dags för ett härligt yogapass. Jag är helt såld på yoga och blir bara mer och mer förtjust ju mer jag går. Det är verkligen helt rätt för mig!

 

 

En vanlig kommentar som jag får när jag säger att jag yogar är att det inte vore att räkna som träning. "Alltså inte något riktig träning, eller hur?”. Det här är av de största träningsmyterna.  För det första handlar inte träning alltid om att fysiskt pressa kroppen till max, utan om att ta hand om kroppen i rörelse så att den mår bra. Vidare är det faktiskt så att många yogaformer är väldigt fysiska som utmanar kroppen. Jag spinner, springer, pumpar, intervalltränar, men det är få saker som ger mig sådan fysisk utmaning som yoga. Dagen efter är ryggen som ett minfält av alla minimuskler som fått pressa sig till max.

 

 

Träningen i yogan för mig handlar först och främst om att lära mig att vara stilla i ett rum och fokusera. Det kan låta lätt för många men för mig som alltid levt ett hyperaktivt liv är det riktigt svårt. Sedan handlar det även för mig om att sträcka ut kroppen och göra den smidig. En rörlig kropp orkar med i vardagen och presterar bättre på fysiska pass. Dessutom motverkar det ömma och stela muskler.

 

Slutligen får jag jobba fysiskt tungt men på ett annat sätt än jag gör på andra träningspass. Genom att böja och bända, vrida och hålla utmanas min kropp att hålla mig uppe och hjälpa mig vidare i positionerna. Ryggen och magen, axlarna och armarna – svett säger jag bara!

 

 

Jag yogar för kroppen, för själen och för balansen. Varför yogar du?

8 kommentarer

Bland bakverk och kastruller

15 Nov 2012 18:46

Jag har gått på två yogakurser. Yoga är bra för hela kroppen, skulle gärna vilja fortsätta men just nu finns inte tiden.

Svar: Jag skulle också vilja gå på en Kia för att lära mig mer på djupet. Låter bra att ha som grund!
engnuttasocker.blogg.se

Anna

15 Nov 2012 19:16

Jag skulel gärna börja med yoga, tror kroppen mår bra av de.

Svar: Du borde försöka! Det är oslagbart och underbart härligt.
engnuttasocker.blogg.se

Amy's piece of cake

15 Nov 2012 19:52

Helt rätt och yoga kan vara rätt så jobbigt det med. Jag går på body balance, tribal yoga och power yoga och de är inte riktigt så enkla som man kan tycka. Även vanlig yoga är det mycket stretching i så det blir ett mycket bra komplement till annan träning. Plus som du säger är det bonus att man en stund kan se in i sig själv och bara vara i nuet :)

Svar: Håller helt med dig. Det här var yoga avancerad men annars gillar jag ashtangyoga också. Kul att du också gillar det!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

15 Nov 2012 22:07

Yoga är verkligen grymt bra träning. Älskar det!

Svar: Oooo jag med! Så härligt.
engnuttasocker.blogg.se

Emma

15 Nov 2012 22:24

Jag går på yoga, precis som du, för att varva ner. För att få en stund för mig själv där jag får andas. Där det är lugnt och tyst och jag inte behöver tänka på annat än det som är där och då. Jag upplever dessutom att jag kan plocka med mig, framförallt andningen, till gymmet och löpningen, vilket är positivt. Dessutom, vem vill inte bli smidigare i kroppen? Man blir stark på ett helt annat sätt, på ett helt annat plan. Men den psykiska biten är ändå den viktigaste för mig när jag yogar. :)

Sv. Chokladgröten med kokos gör jag genom att blanda havregryn, kakao, kokosflingor och ev chiafrön (kanske 1 msk kakao o 1-2 msk kokos o 1 tsk chiafrön, höftar alltid). Jag rör om, häller på vattnet och låter det stå en stund innan jag kokar som vanligt. Mumsigt :) Gärna med banan eller bär till :)

Svar: Det är sant, jag lär mig nog också att jobba med andningen mer och få förståelse för att det faktiskt påverkar.
Tack för receptet på gröten, låter urkul!
engnuttasocker.blogg.se

Katarina

16 Nov 2012 03:50

Jag har gått på ashtanga yoga och där får man verkligen jobba. Man blir smidig, rörligare och det är väldigt bra för hela dig, kropp och sinne! Visst är yoga en bra träningsform! Önskar dig en fin helg!

Svar: Det går jag också på ibland med tyvärr ger SATS inte de programmet lika ofta. Har bokat ett näsa helg i alla fall :)
engnuttasocker.blogg.se

Marie

16 Nov 2012 13:44

Jag älskar yoga i alla dess former. Jag går på asthanga yoga en dag i veckan och skulle även vilja få in ett lugnare yogapass varje vecka. Jag yogar som dig för kropp, själ och balans. : )

Svar: Det låter bra tycker jag att gå en gång i veckan, det är vad jag försöker också.
engnuttasocker.blogg.se

Helena

16 Nov 2012 23:26

Jag är så glad för jag att jag har upptäckt hur bra yoga är för min kropp och ger mig ny energi, bra balans, smidighet och bättre hållning. En toppenbra träning!:)

Svar: Var roligt att höra! Nu gäller det bara att sprida upptäckten vidare så att vi slopar de fördomar som finns :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej