Chunkey monkey cupcakesmåndag.

9kommentarer

För någon dag sedan fick jag ett bra jobbrelaterat resultat. Det ville jag fira med kollegorna! Mitt på den mörkaste och regnigaaste måndagen dukade vi därför upp med gofika i fikarummet. Himla trevligt och viktigt för att pigga upp varandra och tillsätta en gnutta energi på arbetsplatsen!

 

Chunkey monkey cupcakes a la Leila 

2 ägg

1,2 dl socker

75 g smör eller margarin

0,5 dl mjölk

2,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

Lite salt

1 tsk mald ingefära

1 tsk kanel (öste dock på betydligt mer)

100 g mörk choklad av bra kvalitet

(jag valde att öka dosen från 75 g. Kan det blir förmycket choklad liksom?)

3 bananer

100 g valnötter

 

 

Vispa socker och ägg poröst och blanda mjöl, bakpulver och kryddorna separat. Blanda sedan samman det med äggsmeten. Grovhacka chokladen, bananerna och nötterna och blanda ner i bunken. Jag gillar att använda mig av ganska stora bitar av bananerna, nötterna och chokladen eftersom jag tycker om det överraskningsmomentet när man biter i bakverket.

 

Klicka ut smeten i cupcakesformar till cirka en tredjedel och grädda sedan i ugnen på 175 grader i cirka 20 minuter. Låt de sedan svalna på ett galler.

 

 

Chocolate frostning

60 g smör

5 dl florsocker

0,5 dl kakao

2 tsk vaniljsocker

100 g cream cheese

1 msk kaffe

75 g mörk choklad av bra kvalitet (mitt tillägg för att höja chokladsmaken)

Lite salt (mitt tillägg för att ”vässa till smaken lite)

 

 

Vispa samman allt till en jämn och fin kräm. Smält chokladen över ett vattenbad och blanda ner i krämen. Spritsa frostningen på cupcaken och låt fantasin flöda!

 

 

Mina blev riktigt goda och var riktigt roliga att tillverka! Som pricken över i:et garnerade jag mina med en skumbanan. Ett lass följde med till kontoret och två stycken hamnade i en presentlåda som vi tog med oss till parmiddagen hos vännerna.

 

9 kommentarer

Katarina

06 Nov 2012 14:10

Så fina cupcakes!

Svar: Tack :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin

06 Nov 2012 15:02

Men vad smaskigt:)

Svar: Mhm, verkligen!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

06 Nov 2012 15:49

Å så fina och de ser fantastiskt goda ut också.

Svar: Jag gillar att pyssla till det lite när jag har tid. Banan i kaka är en personlig favorit eftersom det blir så saftigt.
engnuttasocker.blogg.se

Simone

06 Nov 2012 16:31

åh dessa skulle ja älska,så fina och riktigt gott

Svar: Tack, vad kul att höra :)
engnuttasocker.blogg.se

Anonym

06 Nov 2012 21:42

Lyxigt på en måndag! Verkar super goda. :-)

Svar: Det borde vara mer lyx på veckodagarna tycker jag!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

06 Nov 2012 21:44

Vad goda de verkar! Härligt att lyxa med sådant på en måndag.

Svar: Eller hur? Varför ska man bara mysfika på helgerna när det kan vara på veckorna som det behövs som mest?
engnuttasocker.blogg.se

Emma

07 Nov 2012 05:54

Åh, dem är verkligen jättefina! Låter hur gott som helst också. Synd att sambon inte tål banan... Men jag kanske kan baka till helgen när han är borta... :D Låter som en bra plan, haha.

Så himla fin gå-bort-present också. Kreativt!

Sv. Ja, det är konstigt det där. Man går liksom lite på sparlåga under vinterhalvåret, speciellt november, det är så mörkt! Då är ju träningen väldigt viktig för att orka vardagen, men man har kanske inte alltid orken till den heller... Ond cirkel...

Intervallpass brukar vara bra om motivationen är okej, om än inte på topp. Man behöver inte hålla på så länge, men man får världsbästa konditionsträningen. Hoppas ditt pass gick bra!

Åh, vad glad jag blir! :D
Än så länge är det mest simningen som är tung för mig, så jag ska hoppas jag får hålla kvar motivationen och peppen till den övriga träningen :)

Svar: Men, himla illa att inte tåla banan! Det som är så gott...
Hoppas träningen fortsätter rulla på bra. Själv är jag tillbaka i fart igen efter Istanbulresan. Skönt faktiskt!
engnuttasocker.blogg.se

Eleonore- Kokboksutmaningen

07 Nov 2012 18:31

ÅH så gott, har varit så sugen på banan- och chokladmuffins hela veckan :D

Svar: Det är himla gott med banan i kakor tycker jag :)
engnuttasocker.blogg.se

Hanna

13 Nov 2012 15:32

Jösses vad fina!! Vilken mästerkock :)

Svar: Tack :) Lättare än vad det ser ut, bara lite pyssel.
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej