På jakt efter löparskor.

5kommentarer

En bra springupplevelse börjar i ett par bra skor. När asfalt och skogsstigar ska plöjas och kilometrar ska matas är rätt par på fötterna A och O. Efter sommarsäsongen känner jag att det är dags igen att införskaffa nya löparskor, något som jag är riktigt dålig på. Dyrt, tidskrävande men framför allt - svårt att hitta rätt pjucks.

Mina tidigare inköp har jag gjort efter flera provlöpningar på löpband på Gå&Löpkliniken eller Löplabbet. Mina köprundor slutar dock ofta med att jag kommer hem med ett par skor tillsammans med en viss tveksamhet. Försäljarna mäter fötterna, filmar springsteget, analyserar och plockar sedan fram ett par skor som ska vara just min ultimata sko. Det skumma är dock att även om alla butiker har samma sortiment blir jag rekommenderad olika modeller av olika försäljare. Hur går det ihop? Har jag verkligen fått ett par bra dojor med mig hem eller var det framtagna av slumpen?

Hur gör ni när ni köper löparskor?
 

5 kommentarer

Emma

02 Nov 2012 23:03

Knepigt när man får olika råd på olika ställen... Men är det samma typ av sko? Jag tänker pronation, neutralt, supination?

Jag fick problem i knäna efter att ha använt fel sorts skor för länge. Mina nyaste löparkor köpte jag på intersport med deras hjälp. Där hade de 30 dagars nöjd-kund-garanti, vilket är bra om skorna inte känns helt bra. Det tog mig ett tag att bli av med knäontet, men det hjälpte. Därför råder jag alla som ska köpa nya skor och springer några gånger i veckan att verkligen se till att få rätt skor. Det är inte värt att skada sig på grund av en sån sak. Lycka till i skoletandet!

Sent svar: Riktigt imponerande att höra måste jag säga. De flesta jag känner som läser juristprogrammet pluggar dagochnatt och betygshetsen är inte nådig. Jag har faktiskt också varit duktig med att inte plugga så mycket på helgerna, men det händer dåodå. Men oavsett tror jag, precis som du säger, att det är viktigt att hitta en balans mellan fritid och plugg. Som sagt, jag är otroligt imponerad över dig och kan inte säga annat än bra jobbat! :) Kul att höra. Det om något är en sund inställning och jävlaranamma.

Karoline

03 Nov 2012 16:21

Jag brukar alltid bli påtvingad Asics tills jag nu inser att jag bara får ont i knöna av dem och vet att Adidas funkar. De ska sitta skönt på foten, ha bra pronationsstöd och sedan lyssnar jag på vad de i butiken säger =) det har funkat än så länge =)
Men visst är det en djungel

Svar: Det är lustigt det där att man känner att man blir påtvingad ett visst part skor. Bra att du vågade köra på din känsla!
engnuttasocker.blogg.se

Nina – Matnyttigt om kost och träning

03 Nov 2012 18:21

Jag har testat lite olika under åren och när jag hittade Nike Vomero var jag fast – har efter det köpt ett nytt par varje år. Men jovisst, det är svårt att hitta bra skor. Mitt råd är alltså att när du någon gång hittar en bra modell, stick to it. Då vet du att den funkar och det går mycket snabbare att köpa nya.

Svar: Bra tips, det verkar helt klart vara grejen! Ska ut och leta i veckan igen, håll tummarna :)
engnuttasocker.blogg.se

i annahs huvud

03 Nov 2012 23:09

Jag har de mörka Nike på bilden med persikofärg på sulan! :-) de är bra!!!! :-)) /kram!

Svar: Haha, kul! Ska testa dem :)
engnuttasocker.blogg.se

Marta

04 Nov 2012 22:55

Efter ett antal filma, mäta och testa omgångar har jag hittat märke som passar mig bäst. Hur skorna känns efter några löprundor är ju den viktigaste delen i urvalet. jag håller mig till samma märke! Just nu har jag tre olika par som jag växlar mellan. Allihop är Adidas.

Svar: Låter som en bra grej tycker jag att hålla sig vid en sort som man gillar. Hoppas jag hittar en favvo snart!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej