Cupcakes med hallon, vit choklad och valnötter.

5kommentarer

Igår smörade jag för min respektive och bakade till hans kontor, där det önskades någon form av cupcake med topping. Uppdraget antaget! Det blev mina ”paradcupcake” som innehåller allt av det goda och inget av det onda.

 

Cupcakes med hallon, vit choklad och valnötter

2 dl socker

2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1/2 dl mild yoghurt

150 g margarin
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl hallon
150 g vit choklad, grovhackad
1 dl grovhackade valnötter

 

Vit chokladfrostning (a la Leila såklart!)

300 g vit choklad

150 g cream cheese

 

 

 

Vispa socker och ägg fluffigt. Smält margarinet och blanda ner i äggsmeten tillsammans med yoghurten. Rör samman mjöl och bakpulver för sig och vänd sedan ner det i äggsmeten. Slutligen rör man ner hallon, hackad vit choklad och nötterna. In i ugnen på 175 grader i cirka 15 minuter.

 

Under tiden formen gräddas kan man i lugn och ro ordna toppingen. Smält den vita chokladen och blanda samman med cream cheesen. Låt det svalna ordentligt.

 

När muffinsarna sedan är klara och svalnat är det bara att spritsa eller smeta på glasyren. Som kronan på verket är det kul att strö över något roligt strössel.

 

 

Jag gillar att baka med yoghurt för jag upplever att det ger ett saftigare resultat men lite syrlighet. Jag använder även helst frysta bär när jag bakar. Varför då? Jo, för att de då behåller formen när jag rör ner dem i smeten och ger fina ”bärbitar” i kakan.

 

 

Trevlig helg önskar jag er alla!

5 kommentarer

Katarina

05 Oct 2012 10:42

De blev säkert uppskattade, mums! Ha en fin helg du med!

Svar: Det är så kul att kunna bidra med lite positiv energi på arbetsplatser. Ha en härligt i helgen!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

05 Oct 2012 11:47

Så himla fina! Ha en trevlig helg!

Svar: Tack och tack detsamma Marie!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

05 Oct 2012 16:32

Förstår om det blev uppskattat på vans jobb! Ser sååå gott ut!

Trevlig helg!

Svar: Jag tycker om att få magar att mätta med fika.Hoppas du också har en fin helg!
engnuttasocker.blogg.se

Johanna

05 Oct 2012 18:28

Åh så gott det låter! Mums :)

Svar: Hoppas du också får njuta av lite gott fika i helgen!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

05 Oct 2012 23:13

Allvarligt, SÅ gott!!!

Svar: Haha, härlig kommentar :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej