Jag och min medicinboll.

9kommentarer

Morgonstund har guld i mund. Eller? Nja, imorse var det riktigt tungt att ta sig upp och iväg till gymmet. Duggregnet på rutan gjorde inte saken lättare, men väl på fötterna hade jag en riktigt bra pass som drog igång min torsdag med bravur.Dagens pass fick fokusera mycket på konditionsträning, men som jag alltid avslutar med några styrkeövningar för rygg och mage.

 

 

Det snackas mycket om redskap just nu. Många är helt kettlebells-tokiga medan andra hittat den nya TRX:en på gymmet. Jag tänkte därför bjuda på min personliga favorit i redskapsdjungeln - medicinbollen med handtag.

 

Anledningen till att jag fastnad för medicinbollen är så pass liten med fortfarande tung, vilket ger den en ”kompakt” känsla med mycket kraft. Jag upplever den som enkel att använda med sina bekvämta grepp och att den har en stor bredd i användningsområde.

 

 

Jag brukar framför allt använda medicinbollen när jag tränar mage. Bland mina personliga favoriter för magen finns magrotation med medicinboll (här jobba du sittandes med böjda ben. Överkroppen är rak, stabil, lutandes bakåt i ett läge där magen får jobba. Bollen går sedan från sida till sida).

 

En annan övning som jag gillar är crunsches med ben och armlyft där medicinbollen får vara extra motstånd för armarna (här jobbar du i liggande position på ryggen med benen och armarna med bollen i händerna sträckta upp i taket. Därifrån går benen och armarna ner mot marken och vänder sedan upp igen, allt i samma takt).

 

Jag och min medicinboll fick en fin start på dagen tillsammans. Vad har du för favoritredskap i gymmet?

9 kommentarer

Jenny

04 Oct 2012 11:58

Gillar det mesta i gymmet, men chins ställning och dips ställningen är min favorit just nu!

Svar: Jösses, chins är ju superjobbigt ju. Bra jobbat säger jag!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

04 Oct 2012 16:20

Helt klart är bollen min favorit. Den går att använda till allt !!

Svar: OO, den är bra den!
engnuttasocker.blogg.se

endorfina

04 Oct 2012 16:27

Mitt gym är lite old fashion och har varken kettlebell, TRX eller ens en medicinboll, så jag får nog säga skivstången. Eller möjligen chinstången (mer hatkärlek till den dock, hehe). Har annars precis återupptäckt step-up plattan, har nog underskattat dess förmåga att få svetten att rinna :)

Svar: En klassiker som sällan slår fler! Chin är ju apjobbigt, tufft av dig :)
engnuttasocker.blogg.se

Suz

04 Oct 2012 17:57

Boken säsongens mat finns att vinna i min blogg just nu :)

Helena

04 Oct 2012 21:43

Vad duktig du är med din träning!
Jag tränar inte på gym. Igår var jag på ett pass zumba. Det var väldans kul med grymt jobbigt.
Annrs är det simning och yoga för min del som gäller:)

Svar: Jag har testat zumba och hade jättesvårt att hänga med. Måste ge det fler chanser inser jag!Ha ne toppenhelg!
engnuttasocker.blogg.se

Anna

04 Oct 2012 21:50

Jag gillar oxå medicinbollen :P Hemma använder jag min kettlebell till att göra den första magövningen. Kallas den russian twist kanske? Kramar

Svar: Kärt barn har många namn :) Den är sjukt bra tycker jag!
engnuttasocker.blogg.se

Sara

04 Oct 2012 22:06

Jag gymmar inte nuförtiden utan springer enbart själv - däremot testade jag Kango Jumps i söndags och det var grymt kul!!

Svar: Det låter superroligt, bara ordet liksom. Trevlig helg!
engnuttasocker.blogg.se

Tant Gul

05 Oct 2012 07:02

Oj vad du är duktig!!

Svar: Det är lätt när man kommit in i det och det blir en rolig rutin. Jag älskar att träna!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

08 Oct 2012 12:44

Åh, crunches med ben- och armlyft, har du alltså bollen i händerna hela tiden? Vi har ingen sån där boll på gymmet, men det är bra.

För magövningar är jag förtjust i pilatesbollen. För tillfället försöker jag bli bästis med olympiska stången, den kan ju användas till så mycket. Men med lite fantasi och en yoga-matta kommer man ju annars långt med bara egna kroppen, det är grymt :)

Svar: Ja, jag håller en stadigt tag i bollen hela tiden. Den tycker jag är superbra!
Pilatesbollen är också bra tycker jag och gilalr din tanke med att jobba med kroppsvikten på en matta. Kan bli om inte jobbigt så ännu jobbigare!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej