”Dåliga matvanor hotar den svenska folkhälsan"

4kommentarer

Igår läste jag en riktigt bra skrivelse i DN som behandlar ett intressant och oerhört viktigt ämne – folkhälsa. Texten är skriven av Inger Andersson, generaldirektör på Livsmedelsverket, som menar att svenskarnas försämrade matvanor hotar folkhälsan och att fetma och övervikt fortsätter öka bland vuxna. Det handlar mycket om att vi äter alltför lite nyttigheter och istället fyller på kropparna med mindre bra livsmedel samt en del tveksamma kostval. Det som hon även lyfter är att sund mat har blivit en klassfråga. Hur sjukt är inte det?

 

Det går inte nog att lyfta fram hur viktigt det här ämnet är. Jag anser att det handlar om att bygga upp bra vanor från grunden med bra mat, rörelse och balans. Den som söker snabba lösningar tror jag är ute på fel bana, för jag tror inte att det inte finns några genvägar till en välmående kropp och knopp. Jag tror helt på att de flesta mår bäst av att äta enligt den klassiska tallriksmodellen (ni vet den när man delar in tallriken till lika stora delar med grönsaker, protein och kolhydrater). Inget tas bort, inget överkonsumeras. Jag tror inte att boven är vare sig kolhydrater eller fett, så länge det är av den rätta sorten och det finns en balans. Problemet ligger snarare i att svenskar har låtit grönsaksdelen successivt minska och istället lastat på extra på kolhydratsdelen och fettet. Det måste bli lätt att göra bra val och för att det ska få genomslag måste det vara lättillgängligt för alla, oavsett inkomst.

 

 

Jag skulle vilja lyfta fram ett parti från texten som verkligen summerar vad som är det viktiga för att få bukt med folkhälsoproblemet:

 

”Poängen är att vi både måste få njuta av maten och äta nyttigt – det måste bli lättare att leva på ett sätt som både ger glädje och hälsa. För ett framgångsrikt folkhälsoarbete behöver många aktörer samarbeta och dra åt samma håll. Det räcker inte med att upplysa om vad som är goda matvanor. Det måste också skapas förutsättningar för människor att göra sunda val; det ska vara lätt att hitta nyttig och god mat i butiken, enklare att röra på sig i vardagen, man ska få stöd och motivation av vården att ändra sina levnadsvanor, fler måste få en livssituation där man orkar leva hälsosamt.”

 

 Läs hela texten med alla kloka ord här.

4 kommentarer

Viktkamp

14 Sep 2012 21:12

så himla bra inlägg!!! =)

Svar: Vad kul att höra! Jag hoppas också att du tog tillfälle att läsa hennes inlägg i DN.
engnuttasocker.blogg.se

Sonja

15 Sep 2012 11:30

Gillade citatet längst ner, det sammanfattar väldigt mycket! Frågan är dock ifall det är vårdens ansvar eller plats att ta hand om alla uppkomna problem, eller om det mer ligger i friskvårdsarbete som behöver komma från andra instanser. I vilket fall som helst så är det preventiva åtgärder jag tror att det verkligen behöver komma till.

Och visst är väl kanske grundtanken med kostcirkeln bra och kanske passar den flertalet. Däremot håller jag inte med i allt. Jag tror att vi överlag behöver bli mer lyhörda och lära oss att känna in vad som funkar bäst för var och en av oss och helt enkelt variera lite efter det.

Däremot är det skrämmande att så många har så ruggigt dåliga matvanor, med för mycket av det mesta (förutom grönsaker)... och att delen med rent "skit" (socker, godis, kakor, läsk etc.) ökat till att vara hela 15 % av hela vårt energiintag. Mest skrämmande är det kanske att många ligger betydligt under den gränsan och i det närmaste nollar den, medan andra sannolikt ligger många gånger över...

Ett väldigt intressant diskussionsämne hur som helst! :)

ha en härlig lördag!

Svar: Jag tror att så många instanser som möjligt behöver bli engagerade. Skolindrotten, hemkunskapen, friskvård, läkare.. listan kan göras lång! Först då tror jag att man fångar upp så många som möjligt.
Jag kan till viss del se att olika personer mår bra av olika mycket av tårtbitarna. Men när det kommer till genomsnittet tror jag att det är fler som skulle må bra av att äta enligt kostcirkeln istället för att köra enligt olika dieter.

Jag blev också förfärad över siffrorna om snasket. Att det kommer så mycket energi från det som heller inte tillför något bra är verkligen inte bra.

Kul att du tog dig tid att skriva en så pass lång och innehållsrik kommentar! Som sagt ett mycket intressant ämne.
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

15 Sep 2012 16:41

Kan bara instämma!

Svar: Vad härligt att höra att det finns fler som jag. Ibland känner jag mig mycket ensam i mitt tänk bland all lågkolydratskost.
engnuttasocker.blogg.se

felicia

17 Sep 2012 18:11

jamen visst är det sant de hon skriver.. Det är skrämmande hur långt det har fått gått och vi måste verkligen öppna ögonen och ta tag i problemet.. nu! Vi måste få ut information och hjälpmedel så att varje svensson inser hur enormt viktigt det är med rätt kost och träning!

Svar: Verkligen. Det måste vara lätt att leva hälsosamt. Att spräpmat är billigare är ju helt bäng! Du är ju helt inne på rätt utbildning för att sprida budskapet :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej