Träning utan press att prestera.

12kommentarer

Jag kan bli så less på att det ska presteras hela tiden. På jobbet, på gymmet, på ledarcykeln – alltid ska det finnas en press att leverera och förbättras. Även om jag är en person som i grunden drivs av personlig utveckling och som gillar att sikta och nå högt är det ibland utmattande och uppstressande. Livet kan inte bara bestå av utmaningar.

 

Kanske var det just därför som jag igår kände att jag behövde göra något helt prestigelöst där mitt fokus bara var på att ha kul. Då var en stepklass exakt rätt! Det var urskönt att få skaka på baken lite och bara släppa loss med dansanta steg till populärmusik och instruktörens hejarrop. Träning ska inte alltid handla om att mäta tider eller lyfta högre, tyngre och fler. Det måste också finnas utrymme för att bara vara och njuta av rörelse.

 

12 kommentarer

Marie

19 Sep 2012 13:28

Så sant så sant! Förr om åren gick jag alltid på aerobics flera dagar i veckan för att det var så sjukt kul och gjorde mig glad. Nu går jag sällan på pass och aerobic vet jag inte när jag var på senast, kanske ska försöka mig på ett aerobicpass när jag blir frisk och se om jag fortfarande tycker att det är lika kul. : )

Svar: Jag fick verkligen upp glöden för dansanta pass igår igen. Himla skoj och bra för rörligheten och den känslmässiga hälsan :)
engnuttasocker.blogg.se

Camilla - Millasträning

19 Sep 2012 13:34

Så sant! Ja gick mycket på "kul" klasser innan, men nu tänker ja lite mer i vad jag vill ha ut av de - och ofta väljs dom bort. Men de är ju dumt, egentligen. Träning är ju kul, såklart man ska göra just dom passen som är kul - utan så mycket prestige. Tack för tanken, får bli lite fler kul pass i höst:)

Svar: Jag kan vara likadan och lägga fokus hela tiden på att det ska vara så jobbigt osm möjligt och att jag ska pressa mig själv. Låt oss häjlpas åt tat hitta det roliga i höst!
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

19 Sep 2012 13:59

Klart att träning SKA vara kul, annars hade jag slutat för länge sedan!

Svar: Helt sant, träning är kul och att presetera är kul. Frågan är bara om vi bland tillåter oss själva att bara ha kul utan något annat som blandar sig i.
engnuttasocker.blogg.se

Maria

19 Sep 2012 14:59

SÅ sant så!! Träningen måste vara kul ibland, det är därför jag grupptränar. Sen kör jag ofta öset även då så det blir tufft .. får inte bli för "mesigt" .. Fast det är kanske det jag behöver!?
;)

Svar: Blandningen av just det är det oslagbara. Ibland tufft och utmanande, iband just for fun.
Ha en bra helg!
engnuttasocker.blogg.se

Helena

19 Sep 2012 17:24

Så sant det är det du skriver om den ibland galna prestationshetsen. Det är jätteviktigt att det även finns tid för kravlösa prestationer som tillför ny som man både tycker är kul och ger ny energi.

Sv; tack, snälla! Vad glad jag blir att du tyckte de var söta.
Ha en bra kväll!

Svar: Jag härligt att höra att fler är som jag. Jag hoppas att jag blir bättre på att boka in just de där passen som bara handlar om att skaka bak :)

engnuttasocker.blogg.se

Matilda

19 Sep 2012 18:43

Håller med dig till 100%! Där fick du mig att tänka om! Nu ska jag boka in en step-up pass och ska bara hoppa runt och le. Det behövs!!

Svar: Vad kul att höra! Vi får peppa varandra helt enkelt att även få tid för mer sånt!
engnuttasocker.blogg.se

Marta

19 Sep 2012 18:56

Jag bär på förhoppning om att mina deltagare har roligt på mina pass. Jag har alltid roligt på dem. Det är ju en del av charmen med att jobba som instruktör. Min egen träning är mer prestationsinriktad. Men ibland går jag själv på pass för nöjes skull eller springer utan att mäta vare sig sträcka eller tid

Svar: Jag kan tänka mig att just BC lockar till sån där rörelseglädje. Låter himla bra med ditt fokus! Ibland kan jag dock tycka att det blir prestationsinriktiat att leda eftersom man alltid vill leverera på topp till deltagarna.
engnuttasocker.blogg.se

Sonja

19 Sep 2012 19:19

Det ska absolut finnas plats för både lust och glädje, mycket av den varan dessutom om man frågar mig! :)
Håller med om att det idag är alldeles för mycket prestation, krav och mått.. helt enkelt för mycket resultatsbaserat och för lite spontant och roligt!

Träning med variation, träning som är roligt är också träning som oftast är den som blir av! :)

Svar: Jag håller helt med dig att just få till den där blandingen är viktig. man behöver vila från stress och press ibland!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

19 Sep 2012 21:23

Träning ska absolut vara njutfullt och i tider när man är stressad i övrigt är det riktigt skönt att kunna köra ett pass utan press och prestige. Men oftast är det ändå just den där känslan av att vara bra på nåt, att prestera som får mig att älska träningen. Ibland kan det dock slå över och bara bli "för mycket". Då är det grymt att gå på ett pass man inte brukar köra eller ta en löptur utan pulsklockan.

Härligt att du fick till ett skönt pass utan presationskrav :)

Sv. Ja, alla är så rädda för kolhydrater. Jag brukar försöka undvika att äta så mycket på kvällen, men ibland behövs det då också. Och jag mår ju inte sämre för det. "Äppelpajen" blev faktiskt väldigt god. Tillomed Stefan gav tummen upp, så då är det bra :)

Svar: Ja, ibland känner jag också att det är kul att utvecklas och presetera inom träningen men ibland får jag en överdos. Jag ska försöka blanda upp mer än vad jag hittills gjort :)
engnuttasocker.blogg.se

milla

19 Sep 2012 22:36

Så sant jag brukar mellan varven gå på pass jag inte går på så ofta för att bryta, bl.a går jag då på Zumba som jag blir så glad av:)

Svar: Zumba har jag testat och det var riktigt svårt tycker jag. Måste testa det igen!
engnuttasocker.blogg.se

Anna

20 Sep 2012 06:43

Det håller jag fullkomligt med om <3 kram

Svar: Härligt att höra att fler är som jag! Hoppas du får en fin helg.
engnuttasocker.blogg.se

Carolina

20 Sep 2012 16:35

Sv: Ja de är verkligen små guldklimpar ;)

Håller med! Har provat step, och det var jättekul! (och svårt haha) :]

Svar: Det är också något jag uppskattar när man får tänka till lite med stegen. Himla kul sätt att röra sig!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej