Ugnsbakade bär...mmm...

10kommentarer

För lite mer än tre år sedan lämnade jag Norrland och min familj däruppe för ett liv i storstaden. Även om jag trivs oerhört bra i Stockholm går det inte en vecka utan att jag längtar efter mina nära och kära däruppe. Kanske är det då inte så konstigt att jag blev väldigt glad när jag och A fick chansen att bjuda hem min pappa på middag. A lagade en fantastiskt god och mustig höstgryta och jag fick ansvara för efterrätten. Jag vet att min kära far är tokig i det mesta i efterrättsväg och jag lät därför A.s böjelse för varma desserter styra valet.

 

 

Ugnsbakade bär med vit choklad och kokostopping 

Björnbär

Hallon

Nektariner

Blåbär

Vit choklad

 

Kokostopping

45 gram smör eller margarin

0,25 dl socker

2/3 dl vetemjöl

1/3 dl havregryn

0,5 dl kokosflingor

 

 

 

Börja med att smula samman matfettet tillsammans med socker, mjöl, havregryn och flingorna separat. Blanda sedan samman bären och fördelade i portionsformarna. Hacka därefter chokladen och strö ut och ”tryck ner” den bland bären. Avsluta med att toppa formarna med rikligt med smulblandningen. Formarna gräddas sedan i 225 grader till dess att chokladen smält och toppen fått lite färg. Servera gärna med något kallt, som här – en nyvispad vaniljvisp.

10 kommentarer

Carolina - CHOKLADBANAN "Ditt webbskafferi"

11 Sep 2012 12:23

SV: Ja det är supergott! :)

Åh detta recept har jag aldrig stött på förut! Syrligt och gott med bär :)

Svar: Jag hoppas du gillar det!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

11 Sep 2012 20:53

Mums låter toppen!

Svar: Supersnabbt och lättordnat. Det bästa!
engnuttasocker.blogg.se

myms (ノ◕ヮ◕)ノ*:・゚✧ *:・゚✧*

12 Sep 2012 09:04

men fy så gott :D

Svar: Verkligen!
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

12 Sep 2012 09:41

åh så gott!!

Svar: Vad kul att jag läskade :)
engnuttasocker.blogg.se

Vonskareng

13 Sep 2012 08:50

Vad roligt att ni fick chansen att göra det, ser galet gott ut också!

Svar: Den gick hem bra hos mig kära far :)
engnuttasocker.blogg.se

Johanna

13 Sep 2012 09:33

Åh mums så otroligt gott! Jag vill ha ;)

Svar: En efterrätt som passar bra när sommaren och hösten möts :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

13 Sep 2012 12:26

Verkar vara en helt ljuvlig efterrätt! Kanske man skulle testa till helgen?

Svar: Jag hoppas du fick chansen att pröva det. Himla mumsigt och lättfixat!
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

13 Sep 2012 12:44

Så mumsigt det ser ut!!

Svar: Ja, det blev riktigt lyckat :) Lätt och enkelt att variera!
engnuttasocker.blogg.se

Amy's piece of cake

13 Sep 2012 18:34

Mums, så gott det ser ut. Vill ha!

Svar: Jag älskar verkligen varma efterrrätter. Mums!
engnuttasocker.blogg.se

Suz

16 Sep 2012 08:54

Gott!!!

Svar: Det gäller att hålla sommaren vid liv :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej