Bananscones - för att jag får välja.

10kommentarer

En ny dag med nya tag. Jag hatr haft en mycket mysig lördag med museumbesök, långfika och slapptid hemma. A har börjat bättre på sjukan, vilket självfallet bidragit till dagens nytändning.
 
Fördelen med att vara vuxen är att en får välja precis vad som ska intas till middag. Om vi vill äta scones till mat - ja, då gör vi det! Jag är helt ny på det här med glutenfritt bak, men tycker samtidigt att det är kul att jobba med nya recept och nya ingredienser. Inspirationen kommer ifrån Annika Sjöös blogg som bjudit på paeloscones. Min variant är dock lite modifierad då jag bytt mandelmjölet till glutenfritt mjöl och med något mer salt. Det går naturligtvis att baka med vanligt mjöl också.
 
 
Glutenfria scones
1 ägg
2 bananer
2 dl glutenfritt mjöl
2 msk kokosmjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
 
Blanda samman allt och dela upp smeten i fyra kakor. Grädda dem i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter.
 
 
Resultat? Riktigt goda! Vi gillade verkligen banansmaken som enligt A satte en lite "lyxigare" smak på brödet. Toppade bakverket med ost, smör, cream cheese och marmelad. Yummie!
 
 
 

10 kommentarer

Karin O

03 Feb 2013 06:23

Det var något nytt, låter vansinnigt gott:)

Svar: Det var en kul grej som jag absolut kommer tillaga igen!
engnuttasocker.blogg.se

Annoula

03 Feb 2013 08:16

Låter kalasgott!

Svar: Testa vetja! Enkelt och gott :)
engnuttasocker.blogg.se

Lina

03 Feb 2013 09:45

Åh jag älskar banansmak, detta måste jag prova! Tack för tipset!! :)

Svar: Hoppas du gillar det!
engnuttasocker.blogg.se

Bland bakverk och kastruller

03 Feb 2013 16:03

Vad spännande med banan i scones det måste jag testa!!

Svar: Det gav en rolig smak tycker jag. Hoppas det går hem hos dig med!
engnuttasocker.blogg.se

felicia

03 Feb 2013 20:16

amen lägg av så gott!! nu längtar jag till helgen så jag kan prova =D haha

Svar: Haha, hoppas du gillar det!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

03 Feb 2013 21:30

Åh! Det ska jag göra i veckan när sambon är borta (som inte äter banan). Mm, låter som en alldeles utmärkt middag om du frågar mig :P

Svar: Eller hur? Så nice att vara vuxen och få bestämma. Just det, kommer ihåg att din sambo hade svårt för banan. Knäppt!
engnuttasocker.blogg.se

Mårtenssons Kök

05 Feb 2013 23:37

Så gott det låter att ha bananerna i scones, perfekt återvinning ju!

Svar: Supergott! Nästan bara bättre om bananerna blivit lite mosiga.
engnuttasocker.blogg.se

Ann-Sofi MATSAFARI

06 Feb 2013 14:06

Vilket geni du är! Banan i scones låter ju klockrent:)

Svar: Det var riktigt gott, men som sagt så var det inte min idé till att börja med men sprider gärna vidare bra grejer :)
engnuttasocker.blogg.se

Emma

06 Feb 2013 20:55

Nu har jag testat. Blev min frukost i morse. Supergott ju. Kändes riktigt lyxigt, så jag satt kvar länge och njöt :) Tack för tipset och receptet!

Svar: Vad kul att du testade, blir himla glad av att höra det. Kul!!
engnuttasocker.blogg.se

Sofhie

08 Feb 2013 19:14

Wow, detta såg ju helt underbart ut! Ska lätt spara receptet & tack för att du delade med dig av det :D

Svar: Kul att du gillade det!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej