Frukt- och nötbröd, minus gluten.

10kommentarer

Som några hängt med på har jag fått ändra mina matvanor ganska markant. Det hela grundar sig i ett antal magdiagnoser som på samma gång bestämt sig för att göra livet lite mer krassligt för mig. Det betyder att jag fått gå över till en strikt mathållning där jag bland andra varor fått utesluta gluten. Det är definitivt inte något som jag hurrar över eftersom jag är galen i både pasta och bröd. Hälsan får dock gå föra och det finns ju bra ersättningsprodukter. Vissa glutenfria varor är bra men jag tycker att brödet är något.. trist. Så vad gör man inte? Jo, fyller på skafferiet med nya mjölsorter och bakar sitt eget såklart.

 

Frukt- och nötbröd (utan gluten)

2 dl bovetemjöl

2 dl oat flour

1 dl glutenfritt havregryn

2 msk krossade linfrön

1 dl pofiber

2 msk fiberhusk

2 tsk bikarbonat

Salt

1 dl solrosfrön

1 dl blandade torkade bär

1 dl cashewnötter

2 dl yoghurt

 

Blanda samman allt och häll ner i en smord och bovetebrödad brödform. Grädda sedan brödet på 175 grader i cirka 1 timme. 

 

 
Mums fillibabba vad gott det är med bröd fullt med godsaker! Nu känner jag hopp om att jag kommer överleva min glutenfria period. 
 

 

10 kommentarer

Sofia

24 Feb 2013 22:18

Åh men gott. Grymt att du hittat något som funkar för dig. :)

Svar: Man får trixa lite men bättre att göra något åt det istället för att klaga :)
engnuttasocker.blogg.se

Helena

24 Feb 2013 22:26

Brödet såg riktigt, riktigt gott och saftigt ut! Synd att allt annat mjöl är så dyrt att köpa.

Svar: Jo, det är lite synd, men det blir nog ganska marginelt i slutet i alla fall. Jag får se det som en god och viktig investering :)
engnuttasocker.blogg.se

Anonym

24 Feb 2013 22:43

Det ser jättegott ut!

Svar: :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

24 Feb 2013 22:44

Det ser jättegott ut!

Svar: Kul att höra!
engnuttasocker.blogg.se

Rebecca

24 Feb 2013 23:55

åh jag älskar sånt bröd!

Svar: :)
engnuttasocker.blogg.se

Marie

25 Feb 2013 09:53

Vad gott det ser ut! Jag älskar också bröd, det är ju så gott!

Svar: Jag är en riktig brödälskare, framför allt eftersom jag gärna äter soppa och då är brödet ett måste!
engnuttasocker.blogg.se

Lina

25 Feb 2013 10:00

Ser väldigt gott ut! Mums!!

Svar: Tackar, det var det också :)
engnuttasocker.blogg.se

Emma

25 Feb 2013 14:17

Åh, det där brödet såg riktigt gott ut. Tycker det kan vara svårt att få till glutenfritt bröd. (har visserligen bara gjort det ett fåtal gånger, när man klarar av gluten är det ju inget man experimenterar med heller). Men det måste helt klart bli roligare när man blandar i nötter och torkad frukt. Älskar frukt- och nötbröd, mums!

Hoppas du får det mysigt med din mamma! :)

Svar: Tycker också att det är svårt så jag fick baka mitt egna helt enkelt. Då får man ju stoppa i lite vad man vill :)
engnuttasocker.blogg.se

Lina

27 Feb 2013 18:27

Åh ser jättegott ut!! :-)

Svar: Det blev faktiskt riktigt bra. Måste baka ny sats nu för allt är slut... :)
engnuttasocker.blogg.se

Julia

28 Feb 2013 12:42

Muuuummms! Det såg riktigt smaskigt och saftigt ut. Har en del bröd i frysen. Kanske borde man plocka ut en bit till frukost igång ;)!

Svar: Det bästa vore att alltid baka storsatser och fylla frysen. :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej