Träningens tre hemläxor.

8kommentarer

Imorse plingade det till i min telefon. Min SATS-kollega har blivit risig och behövde akut hjälp med kvällen cykelklass. Det är alltid kul att kunna hjälpa till och passande nog kunde jag styra om i kalendern. På med skorna igen och here we go again!

På mina klasser skickar jag alltid med deltagarna tre hemläxor. Min tanke med det är att tipsa om vad kroppen behöver och förtjänar efter ett pass. Jag vill även ge ta chansen att sprida en sund inställni g till rörelse och ge några råd hur man håller balansen. Vad är då mina hemläxor? Jo...

1. Ät och drick ordentligt efter passet. Kroppen behöver fyllas på med vätska och energi för att du ska få ut så mycket som möjligt av träningen. På så sätt bygger vi upp kropparna istället för att bryta ner dem.

2. Stretcha lite extra efter klassen. Det är lätt att bli stel av träningen och det är därför viktigt att tälja ut musklerna. En rörlig kropp är en starkare och mer välmående kropp.

3. Tillåt kroppen att vila. Återhämtning är minst lika viktig som rörelse.

Man ska leva som man lär. Därför ser jag alltid till att få i mig något inom den närmsta halvtimmen efter passet. Inga bars eller shakes för min del dock, utan the real stuff. Det kan vara en banan eller varför som idag; en drickyoghurt som går att plocka upp på närmaste butik. Det håller kroppen i styr framtill det större målet efter duschen.

Vad äter du efter träningen?

8 kommentarer

C

20 Feb 2013 08:03

Väntar nog lite för länge med att äta något efter träningen!

Svar: Det är lätt hänt!
engnuttasocker.blogg.se

Hanna Karlsson

20 Feb 2013 08:43

Jag brukar ta en banan och ett glas mjölk direkt efter träningen.

Svar: Det låter som en bra grej. Banan är en hit tycker jag!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

20 Feb 2013 09:20

Det var bra tips =) Mycket viktigt !!! Eftertränings-målet variera. Men en shake åker ofta ner efter ett hårt styrketräningspass, för att sedan käka ett stadigt mål med mat när jag anländer hem. Men ja, det varierar. Banan och ett glas mjölk också ibland.

Svar: :) Vad härligt att höra från fler att man håller kvar vid kolhydraterna! Huvudsaken känns som att det är någonting i alla fall. Bananen är en klassiker och inte undra på det med dess innehåll och goda smak.
engnuttasocker.blogg.se

Julia

20 Feb 2013 11:25

Frukt och nötter är alltid en bra kombo för snabb energi efter träning. Eller ett kokt ägg som ligger i väskan samt en liten frukt då eftersom kolhyderaterna är viktiga för återhämtning! :) Men helst går jag hem så snabbt som möjligt och efter frukost, lunch eller middag eller ett av dagens mellis med en tallrik med fil och musli. Mumms!

Svar: Nötter brukar jag ta med bär jag ska lyxa till det lite men behöver ofta lite mer för att fylla igen magen. Jag brukar också gå hem omgående för ett riktigt mål mat.
engnuttasocker.blogg.se

mari

20 Feb 2013 13:17

Sv =) Eller hur. Kroppen behöver kolhydrater !!!!
Mm, den är super =) kraam

Svar: :)
engnuttasocker.blogg.se

kjell

20 Feb 2013 16:13

Något protein rikt om det är fråga om styrka.
protein omvandlas i levern till byggstenar för muskler.
Sen ersättnings energi, beror lite på.
Bananer e faktiskt gott.
Men för att bränna fett måste kroppen förstå fett.
Här måste man känna sin kropp.
Den flyttar ju gärna runt byggstenar om något fattas.

Men eftersom jag inte är någon expert så, det som känns bäst när det kommer till den egna kroppen
det är oxå det som funkar.

Jag tycker att du ger bra råd och verkar ha full koll.
Stor kram på dej och lycka till med träningen.

fridens K

Svar: Det låter som om du har bra koll tycker jag. Det viktiga är nog att få i sig något. Många som tränar nu skippar maten och tror att det ska bli snabbare resultat. Usch, sånt gillas inte!
Tack för alla fina kommentarer!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

20 Feb 2013 20:50

Är det morgonklasserna äter jag frukost no 2 efter
Lunch pass äter jag lunch efter och är det kvälls klass äter jag middag efter, allt inom en timma efter klass, annars blir jag super hungrig och äter en massa skit;0).

Svar: Bra att få till maten så snabbt! Ni kanske turas om med matlagningen hemma så att det är klart när du kommer hem? Smart isf!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

21 Feb 2013 11:59

Jag körde en utmaning för mig själv i somras, för att bli bättre på att äta direkt (inom 30 min) efter träning. Tyvärr har jag tappat bort det där litegrann nu och det kan gå alldeles för lång tid mellan träning och mat. Inte bra. Dags att dra igång en liknande utmaning igen tror jag. Skärpning!

Idag har jag iallafall varit förutseende och handlat en banan som jag tänkte ta med mig o äta efter spinningen. Blir det nåt annars är det vanligen en proteinshake. Men proteinet är slut, och jag har ju ingen inkomst just nu (eftersom jag inte påbörjat något exjobb) så det blir inget nytt protein än på ett tag. Så, banan kommer nog bli min grej. :)

Tack för påminnelsen, det behövs. Och rolig idé med hemläxorna! :)

Svar: Jag är helt förrespråkare för bananen. God, naturlig och proppad med bra saker! jag behöver också påminna mig själv men jag tycker att det är bra då när gymmet har till försäljning. Det hjälper en att komma ihåg att fylla på :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej