Vidareutbildning om träning och graviditet.

10kommentarer

Jag var nyligen på en vidareutbildning för oss som arbetar med träning och hälsa. Det är verkligen roligt att gå på det med jämna mellanrum, dels för att utvecklas och dels för ny pepp och inspiration. Det här tillfället var en föreläsning och träning och graviditet med barnmorskan, utbildaren och instruktören Maria Wigbrant från SAFE. Extremt bra och lärorikt!

 

Graviditet och träning. Hmm. Få ämnen där det finns så mycket tyck och tänk. Det som jag kommer bära med mig från utbildningen är i huvudsak några delar:

  • Att vara gravid är inte ett sjukdomstillstånd. Däremot finns det vissa som kan få problem under graviditeten. Det är därför alltid viktigt att lyssna på läkarens restriktioner om det finns sådana. Är graviditeten däremot fungerande? Kör på! Det är till och med så att du rekommenderas börja träna om du inte gjort det innan.
  • Det är bra att träna och röra på sig när man är gravid. All forskning visar det. Det underlättar förlossningen och återhämtningen med ökad styrka, kondition och kroppsmedvetenhet. Det bidrar till ökat välbefinnande under graviditeten och kan lindra syntomer som illamående och trötthet. 
  • Träningen påverkar egentligen bara mamma. Barnet mår toppen inne i magen oavsett.
  • En stark kropp och en bra kondition ger en lättare förlossning. Att en stark bäckenbotten skulle vara besvärlig vid förlossning är en myt.

 

 

Maria talade om träningsformer för gravida. Det talas mycket om att det skulle vara dåligt med hög pulsträning eller styrketräning under havandet. Det stämmer inte menar hon. Kroppen säger ifrån när det är trött och det kommer regleras naturligt att inte orka lika mycket som innan.

Under graviditeten är det dock bra att lägga lite extra fokus på balans och bålstabilitet. Det underlättar för dig som mamma att bära kroppen.

Några saker finns det dock att passa:

  • Under graviditetens andra hälft kan det vara idé att ta det lite lugnt med vissa träningsformer.
  • Träning av främre delen av magmusklerna sedan ”delningen” skett till dess att magmusklerna är återställda igen.
  • Avbryt träningen om du får yrsel, svimningskänslor det gör ont eller du får kramp eller du får blödningar eller blir obehagligt andfådd.

Om ni får tillfälle att gå en kurs om ämnet rekommenderar jag det starkt. Jag vill verkligen poängtera att detta bara var några delar av en helhet och ett axplock av kvällens innehåll. Jag känner mig nu betydligt tryggare i min roll som instruktör om jag får gravida deltagare. Vill du läsa mer? Läs då Marias bok Stark, glad och gravid.

10 kommentarer

Sofia

21 Feb 2013 18:19

Spännande. Det är ju alltid kul att lära sig nya saker. :)

Svar: Ja, verkligen. Man får aldrig sluta att sukta kunskap :)
engnuttasocker.blogg.se

kjell

21 Feb 2013 18:32

Lärorik, mycket intressant och bra information, fast det inte är personligt relevant för mej som man.
Men bra att veta..:)

Frid å allt gott till dej.

Svar: Haha, nej, inte direkt personligen men till andra kanske :) Ha det gött!
engnuttasocker.blogg.se

Tant Gul

21 Feb 2013 18:58

Jag som från början är utbildad dansare kan berätta att de flesta som tränar och har dansen som yrke, forsätter att träna lika mycket som tidigare oavsett om de är gravida. Dock undviker man en del hopp och magövningar framför allt när man börjar närma sig förlossningen.

Svar: Vad kul att höra att det är så pass! Det var definitivt fokus på utbildningen att träningen inte är farlig utan bra.
engnuttasocker.blogg.se

Mari

21 Feb 2013 20:13

Oj så intressant !! En sådan föreläsning skulle jag också vilja gå på.

Svar: Spana på SAFEs hemsida. De har mycket intressanta kurser, både längre och kortare :)
engnuttasocker.blogg.se

Karro

21 Feb 2013 20:46

Maria är grym, både som instruktör o föreläsare. Lyxigt att få gå på utbildning med henne.

Svar: Jasså, du har också fått gå för henne? Håller helt med dig, hon var super!
engnuttasocker.blogg.se

Crazylicious

22 Feb 2013 09:44

Jätteintressant ämne, det slutar ju aldrig vara aktuellt :-) Nu är ju jag klar med mina graviditeter och jag var ingen träningsmänniska när jag var gravid heller, men jag önskar att jag hade varit det så att jag hade kunnat må lite bättre. (Hade ju sjukt ont under mina graviditeter, vilket ledde till sjukskrivning och sängliggande, typ) BRA inlägg!

Svar: Kul att du gillade inlägget! Jag har alltid gillat att träna men det skulle vara kul att se hur min kropp skulle reagera med en knodd i magen. Trist att höra att du hade trasslig graviditet :(
engnuttasocker.blogg.se

Sofia - ett bättre du

22 Feb 2013 11:58

Vad kul med vidareutbildning inom träning och graviditet! Det är ju ett ämne som ligger mig lite extra varmt om hjärtat :)

Svar: Det måste vara bra när man också har egen erfarenhet att bidra med :)
engnuttasocker.blogg.se

Anonym

22 Feb 2013 22:47

Det låter hur intressant som helst. Hoppas på att få gå sådana här utbildningar!

Svar: Det är superkul!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FitnessochHälsa

23 Feb 2013 17:26

Kul med vidareutbildning och just det där ämnet engagerar mig mycket!


Svar: Det kan jag tänka mig, speciellt när man har egna erfarenheter.
engnuttasocker.blogg.se

Mari

24 Feb 2013 20:19

Sv. Åh tack för tipset :)

Kommentera

Publiceras ej