Asiatisk kväll med friterad banan.

11kommentarer

Igår var det japansk/asiatisk afton när jag och A var på middag hos två vänner. Det lagades först hemmagjord sushi, vilket var himla roligt! Värdinnan hade fått tag på riktigt fin fisk och det blev därför jätte lyckade bitar fulla medsmak och många i antal.
 
 
Sedan när det var dags för efterrätt fick A idén att det skulle det friteras banan. Själv hade jag aldrig ätit det innan men jag har hört att det tydligen är en klassiker på kinaställen.
 
Friterad banan
4 bananer
4 äggulor
1 dl vitt vin
1 msk socker
1 dl mjöl
4 äggvitor
Olja till fritering
Glass och lönsirap till servering
 
 
Blanda äggulor, vin, socker och mjöl. Vispa äggvitorna hårt och blanda ner det tillsammans med den andra smeten. Skala bananerna och vänd dem i smeten. Hetta upp olija i en gryta till cirka 180 grader. Fritera sedan bananerna i 4-5 minuter tills dess att de fått lite färg.
 
 
Det blev himla gott! Vi är dock lite sugna på att testa fler varianter och recept, mycket för att försöka få lite "sting" i skalet. Känner på mig att det kommer bli en hel del friterat framöver...
 
 
 
 

11 kommentarer

Sofia

19 Jan 2013 23:52

Vad gott och kul att göra eget sådär! :D

Svar: Det var gott att få så många bitar. Det saknas ibland när man äter sushi ute.
engnuttasocker.blogg.se

Lina

20 Jan 2013 08:40

Egengjord sushi är så himla gott! Vilken härlig matkväll!

Svar: Det blev en perfekt AW :)
engnuttasocker.blogg.se

Karro

20 Jan 2013 09:16

Kul att göra egen sushi, ser supergott ut.

Svar: Har du testat det någon gång? Kul pyssel och inte alls så svårt som man kan tro!
engnuttasocker.blogg.se

Viktkamp

20 Jan 2013 14:28

Hemmagjord sushi är så gott =) friterad banan är inget jag tycker om dock =/

Svar: Efterrätten är lite speciell och jag kan tänka mig att den inte går hem hos alla. Jag är dock en fantast av alla varma efterrätter :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

20 Jan 2013 16:21

WOW, ser fantastiskt gott ut!

Svar: Det var sååååå gott och så kul att få äta dig riktigt mätt på sushi!
engnuttasocker.blogg.se

Anna/Frostrosor

20 Jan 2013 17:14

Kul med temakvällar ibland! Friterad banan har jag ätit någon gång men aldrig testat att göra själv.

Svar: Ja, det var riktigt kul. Vi drack även japanskt vin och fördrink.
engnuttasocker.blogg.se

Emma

20 Jan 2013 22:19

Åh, jag måste också testa att göra egen sushi nån gång :) Har en vän som brukar göra det, kanske får gå på kurs hos henne ;) Friterade bananer klarar jag mig dock utan.. :)

Svar: Det var jättekul och inte så svårt som man kan tro!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

21 Jan 2013 10:14

Å vad gott det ser ut och mysigt att göra sin egen sushi. Friterade bananer låter också gott!

Svar: Det var faktiskt inte så svårt som jag hade trott. Himla roligt pyssel att göra tillsammans också.
engnuttasocker.blogg.se

Maria

22 Jan 2013 13:45

Åhh SÅ gott det såg ut!! När jag fyllde 40 fick jag av mina vänner en matlagningskväll med Thaimat, det var så mysigt att laga mat tillsammans och "thaikokerskan" var så härlig. Ett kul sätt att umgås på .. Sushi får det bli nästa gång!!
:)

Svar: Vilket bra present! Det skulle jag också vilja ha. Måste varit en rolig upplevelse!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FitnessochHälsa

24 Jan 2013 06:31

Tänk att sushi alltid är lika gott. Bra gjort av er att göra så fin sushi själva!

Svar: Det var faktsikt inte så svårt som jag trodde först. Ett kul pyssel att göra tillsammans!
engnuttasocker.blogg.se

Mårtenssons kök

24 Jan 2013 17:05

Att göra sushi hemma står på to-do listan för detta året, vi ska ta hjälp av Ankis syrrason som brukar göra det. Så gott, så gott.

Svar: Himla kul också! Det blir absolut fler gånger, fick lite upp peppen :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej