Fröknäcke, mmm...

10kommentarer

Jag försöker så ofta som möjligt testa de läckra och goda recepten som jag dyer på när jag är runt på andra bloggvänners sidor. Det är så lätt att det stannar vid att skriva en kommentar, men jag har nu gett mig katten på att faktiskt sno åt mig av inspirationen och fixa till det hemma.
 
Något som jag länge var sugen på är frörika knäckebröd som bakas och fotas runt om på bloggarna. Det finns en uppsjö av recept och alla verkar toppengoda och innehållsrika. Just nu passar det extra bra att söka inspiration då jag har fått nya kostråd av min läkare att dra ner rejält på gluten. Igår testade jag därför äntligen ett fröknäcke från Marias blogg som passande nog var fritt från mjöl (och LCHF-märkt).
 
 
Resultatet? Himla gott! Även om mina nog blev lite tunna och därigenom "sköra" så mumsar jag i mig brödet som en dammsugare. Marias recept hittar du här. Min enda förändring var att jag bytte sesamfrön mot solroskärnor samt att jag valde attanvända pumpafrön.
 
Så, bloggvänner, fortsätt dela med er av era härliga recept. Vi andra ser och inspireras!

10 kommentarer

Katarina

17 Jan 2013 10:35

Kan tänka mig att detta knäckebröd är också mycket gott! De är väldigt beroendeframkallande :)

Svar: Oja, det vill jag lova!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

17 Jan 2013 10:43

Det är ju så underbart gott med fröknäcke, det tar slut alldelse för snabbt. Längesen nu som jag gjorde en sats..sugen blir jag när jag ser bilden. : )

Svar: Jag har fått hålla hårt i mina knäckisar för att det inte ska försvinna direkt... :)
engnuttasocker.blogg.se

Emma

17 Jan 2013 12:14

Åh! Jag älskar fröknäcke! Måste nog göra en ny sats snart, var ett tag sen sist... :) Tack för påminnelsen! Och som sagt, tack för inspirationen och recepten du delar med dig av också! :D

Sv. Det var kul att testa! Men det finns så mycket man vill testa, så det är lätt att man glömmer bort det ibland. Sen är det ju enklare att laga/baka det man alltid gör istället för att testa nåt nytt. Men så länge man har ingredienserna hemma och har tid och lust så är det ju alltid väldigt kul att testa :) Så tack så mycket för receptet. Enkelt och gott, som sagt jag kommer att göra det igen :)

Testade att steka resterna förresten. Men gillade det bättre kokt faktiskt :)

Svar: Det var min första omgång men är helt fast redan. Så himla gott! Behöver knappt något pålägg när brödet i sig smakar så mycket :)
Fortsätt att blogga och inspirera du med!
engnuttasocker.blogg.se

Angelica

17 Jan 2013 13:02

Jag älskar egentid o skönhet. Fixa håret, naglarna, fransarna, läpparna osv :) Tack så mycket.. Varit sjukt i 12 dagar nu, mår skit. Känns som det aldrig vänder:(

Svar: Det är viktigt att få egentid. Hoppas du mår bättre nu!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

17 Jan 2013 13:27

De där små rackarna är verkligen beroendeframkallande

Svar: Ja, verkligen. Märkte det direkt!
engnuttasocker.blogg.se

Sofie

17 Jan 2013 17:53

mmm, ser himla smaskigt ut! och nyttigt ;)

Svar: Det känns så i allafall. Mycket frön och sånt :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

17 Jan 2013 22:08

MUMS, det är ju så gott med fröknäcke :P

Svar: Oja, en höjdare!
engnuttasocker.blogg.se

Karin FitnessochHälsa

19 Jan 2013 12:30

Har också varit sugen på att baka fröknäcke ett bra tag nu. Får ta tag i den saken. Helt klart!

Svar: Det var min första sats, men är redan helt fast. Så gott!
engnuttasocker.blogg.se

Tant Gul

19 Jan 2013 13:27

Ser jättegott ut! Jag har själv ett recept, utan vetemjöl, som jag ofta gör. Prova gärna det också någon gång.

Svar: Det ska jag göra. Tack för tipset!
engnuttasocker.blogg.se

Lina

23 Jan 2013 16:59

Åh va gott det ser ut!!! :-D

Svar: Det blev riktigt smarrigt. Ska baka nytt i helgen för det tog slut sjukt fort :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej