Gott nytt år! ...och en toscapaj på det.

8kommentarer

 

Här kommer några glimtar från mitt nyårsfirande2012. Det blev ett klassiskt firande med finkläder, trerätters middag, skumpa och quiz. Värdpartet hade ordnat det superfint hemma i deras nyköpta och renoverade hus. Jag fick ansvar för efterrätten som efter en del klurande blev en toscapaj med glass. Tanken var att möta kraven på att den skullevara 1. Glutenfri, 2. Laktosfri, 3. Chokladfri (värden gillar inte choklad, knäppt, jag vet…) och 4. Lätt att frakta.

 

Toscapaj

 

Pajskal

125g smör

2 dl kokos

2 msk socker

0,5 dl mjöl (jag bytte ut mjölet till 1,5 dl majsmjöl för att göra pajen glutenfri)

0,5 tsk bakpulver

 

Smält smöret och blanda samman med resten av ingredienserna. Tryck ut pajdegen i en springform och låt den stå en stund i kylen.

 

 

Fyllning

200 g hasselnötter

100g valnötter

1,5 dl socker

0,5 dl mjölk

150 g smör

0,5 dl mjöl (även här använde jag majsmjöl)

 

Låt smör, socker och mjölk kokasamman i en kastrull till dess att den tjocknat något. Häll ner fyllningen i skalet och grädda den i 225 grader i cirka 25 min (jag hade i början lite svårt att få den glutenfria pajbotten fast i ugnen och gav den därför några extra minuter på lägre värme). Serveras bäst med något kallt, som vaniljglass.

 

 
Det blev en riktigt bra kväll för mig och minavänner. Hoppas även att ni hade en fin nyårsafton.
Gott nytt år på er där ute!

8 kommentarer

Malin E

01 Jan 2013 22:03

Åh va gott det där såg ut! Måste smakat helt fantastiskt..?!
Härlig nyårsaftn du verkar haft.
Gott nytt år till dig!!

Svar: Jag hoppas du hade detsamma. Gott nytt år på dig!
engnuttasocker.blogg.se

Lina

02 Jan 2013 06:58

Vilken fin och god kväll!

Önskar dig god fortsättning 2013! :)

Svar: Tack det samma!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

02 Jan 2013 13:27

Hur god såg inte toscapajen ut?! Livsfarligt god

Svar: Haha, livsfarlig var ett bra ord :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna/Frostrosor

02 Jan 2013 16:36

Hoppsan, vilken mumsig paj! Den där hade man inte tackat nej till!

Svar: Haha, nej, det gäller många sötsaker det :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

02 Jan 2013 17:34

MUMS! ser hur gott ut som helst. Måste testa någon dag :D

Svar: Himla gott med nötter. Kan inte bli fel.
engnuttasocker.blogg.se

Josephine

02 Jan 2013 18:25

Hej du! Fin blogg och gott nytt år på dig!
Just nu har jag en tävling på min blogg (med fyra andra bloggare) där du kan vinna en värdecheck på 400 kr hos kamda.se! Titta här & läs mer: http://photomemorys.blogg.se/2012/december/vinn-400-kr-hos-kamda.html

Ha det bäst!
Kram

Svar: Tack så mycket! Gott nytt år på dig med!
engnuttasocker.blogg.se

EmelieMaria - träning&annat

04 Jan 2013 18:47

Åh mums vad gott det ser ut ! :D

Svar: Socker, nötter och glass kan sällan gå fel :)
engnuttasocker.blogg.se

Karin FoH

04 Jan 2013 22:05

Kul att du fick till en lyckad efterrätt till en trevlig kväll. Gott nytt på dig!

Svar: Tack det samma!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej