Paltkoma!

6kommentarer

Jag och min pojkvän har skapat en alldeles egen jultradition - vi äter palt på trettondagen. Jag vet egentligen inte hur det kommer sig men nu har vi gjort det fyra år i rad och det känns för gott för att ändra på. Som norrlänning bankar mitt hjärta hårt för palt och även om jag inte fått hemlagad palt i mitt barndomshem har jag tagit med mig palttraditionen ner till Stockholm. Och oj, A älskar det!
 
Det finns många läror när det kommer till palt. Jag har alltid gjort mina med köttet på sidan. Anledningen är att jag tycker att det är lättare att få palten att hålla samman, samt att jag tycker bättre om att få köttet knaperstek istället för kokt. Dessutom är det lätt för både vegetarianer och köttätare att äta samma rätt. Till palten äter jag alltid en bravariant av rårörda lingon, rivna morötter samt smör.
 
 
Palt
1 kg fast potatis
1 dl rågmjöl
2 dl vetemjöl
Salt
 
Morrötter
Bacon (går att utesluta för vegetariskt alternativ)
Rårörda lingon
Smör
 
Skala och riv potatisen fint. Låt den ståi en sil och hjälp till att krama ut så mycket vätska som möjligt. Blanda sedan ner mjölsorterna, lite i taget, tills dess att degen är fast (den blir dock inte lika "smidig" som en bulldeg utan kommer vara en aning kladdig). Rulla sedan klot av massan. Storleket är en smaksak men jag brukar göra mina så att de får plats i min slutna hand.
 
Låt palten koka ganska lugnt tills dess att de flyter upp till ytan och "lättar runt" i kokvattnet. Det brukar ta cirka 45 minuter beroende på storlek.
 
Stek sedan baconen separat och riv morötter.
 
 
Klart! Sedan är det bara att lassa på tills dess att det legendariska paltkomat infinner sig. Mmm...

6 kommentarer

Anna

07 Jan 2013 21:27

Tack snälla du!
Vilken härlig tradition ni fått till :D

Svar: Tycker jag med :)
engnuttasocker.blogg.se

Min kamp som Bipolär tonåring och min resa mot ett nyktert liv.

07 Jan 2013 21:34

Nu har jag "Veckans blogg" i bloggen. Kika in för att se hur du är med och tävlar om 1 inlägg med din header, länk och kort beskrivning av din blogg, samt 3 länkningar till i olika inlägg!

http://bipolarsynvinkel.blogg.se/2013/january/veckans-blogg.html#comment

Emma

08 Jan 2013 06:08

Åh! Jag som velat testa att göra palt ett tag (har aldrig ätit det vad jag minns). Perfekt att få det serverat med recept o allt =) Det är väl dags nu då. Ska bara bli frisk först så jag orkar stå i köket längre än 10-15 minuter...


Svar: Det tycker jag att du ska pröva. Ha lite tålamod bara och var beredd på att det blir lite kladdigt och mjöligt i köket. Lycka till! :)
engnuttasocker.blogg.se

Anonym

08 Jan 2013 08:41

Å, palt! Jag åt ingen när jag var hemma i jul men blev sugen nu! Men morrötter till palt, vad är det för påhitt? ; )

Svar: Jasså, brukar inte du äta det till? Det som är så himla gott med lingonen och smöret till! Vad har du till?
engnuttasocker.blogg.se

Marie

08 Jan 2013 08:42

Det var jag som postade ovanstående kommentar om morötterna, blev nåt fel. : )

Sofia - ett bättre du

08 Jan 2013 10:47

Åhhh... palt är faktiskt sjukt underskattat! Jag älskar det, har iofs bar ätit det två gånger, men då var det supergott :). Vilken härlig tradition!

Svar: Det är en av mina favoriträtter men det är ibland lite bökigt att tillaga mest för att det blir ganska stökigt och kladdigt. Men tur är väl då att vi har minst en dag per år som vi äter det på :)
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej