Startmånader på gymmet.

3kommentarer

De senaste veckorna har det blivit mycket cykel för mig. Jag gillar verkligen att instruera och det är något speciellt med startmånaderna på året. Deltagarna är fler, de är peppade och de vill. Nyårslöften, målsättningar, nya tag.

 

 

Arbetet för oss instruktörer är då att fånga upp alla deltagare, nya som rutinerade, och få alla att utnyttja passet maximalt utifrån egen förmåga och nivå. Jag brukar försöka tänka på att lägga större fokus på teknik och känsla än puls och utmaningar. Först kommer teknik och träningslust, sedan kommer utmaningarna och tuffare ansträngningsnivån.

 

Det verkliga jobbet för oss ledare ligger sedan i att peppa deltagarna att fortsätta träna hela året. Mycket handlar om att fortsätta leverera bra pass med omväxlande musik (även vi instruktörer kan ibland ”tagga av” längre in på terminerna).  Sedan tror jag att det är viktigt att själv stå för ett sunt förhållningssätt till träning. Rörelse varvat med återhämtning. Lagom. Då håller det året ut.

 

Hur gör du för att möta upp behoven i början på året?

Och vad vill du som deltagare ha?

3 kommentarer

Anna

26 Jan 2013 21:23

Javisst är de underbart med intervaller :P
Jag tror att jag kommer långt med att lyssna på mig själv och min kropp. Jag skulle vilja ha mer intervallpass på spinningpassen här i min lilla stad. Jag älskar när musiken inte är den samma :D JAg skulle själv vilja instruera, det är något som jag har som mål. JAg kan tänka mig att det inte är lätt att leva upp till alla deltagares förväntningar, men jag tycker ni gör ett fantastiskt jobb. kram

Svar: Tack, vilket uppmuntrande inlägg!Intervaller är roligt, det ska jag tänka på. Jag är likadan med musiken, variationen behövs för att man ska orka vidare! Om du är sugen på att testa på instruerandet tycker jag att du ska göra det. Så kul!
engnuttasocker.blogg.se

Helena

26 Jan 2013 22:30

Jag är nog lite udda för jag tycker om att träna själv. Tidigare gick jag på yogapass varje vecka men jag tyckte inte att jag fick tillräckligt svåra utmaningar och slutade därför. Det är minsann inte lätt att vara ledare om gruppen är för blandad. Men mycket peppande från ledaren gör ju att man orkar såå mycket mer :D

Svar: Det är ju kanske det bästa då du aldrig blir beroende av någon annan. Kul att du lyckas med det, det är det nog få som gör.
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

27 Jan 2013 17:10

Jag kan tänka mig att det är utmanande på nåt sätt att försöka få folk att stanna kvar på passen liksom. Det ligger nog mycket hos instruktören, lyckas man som ny komma till en bra instruktör så är nog chansen att dom fortsätter större. Jag har nog svårt att sätta fingret på vad som gör en instruktör bra. Mycket handlar nog om känsla och att dom kan peppa samtidigt som dom inte är för påträngande.

Svar: Tack för inlägget! Intressant att du använder ordet "påträngande". Är nog som dig där och vill gärna ha pepp från instruktören men fortfarande ha min "space" att göra det jag vill av min träning.
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej