Ölprovning.

12kommentarer

Har du varit på ölprovning någon gång? Sedan igår kväll kan jag svara ja på den frågan. A fick nämligen en ölprovning av mig i födelsedagspresent. Det han inte visste var att jag även bjudit in hans grabbgäng som väntade i baren.
 
 
Ölprovningen var på Duvel café i Stockholm, samma ägare som har Pressklubben där jag och A var på vår första riktiga date. Vi fick testa åtta belgiska ölsorter och fick en mini-föreläsning av han som höll i tillställningen. Det var en salig blandning av smaker på de olika flaskorna. Den flaska som överraskade mig mest var ett hallonöl (ja, just så konstigt var det) som jag fann förvånandsvärt god och lite annorlunda, passande till exempel som en fördrink på grillkvällen. Till ölerna fick vi sedan testa en ost och en bit choklad för att se hur de "gifte sig" men drycken.
 
 
Efter provningen satt vi kvar och åt middag och fortsatte firandet. En stor skål med saffransmusslor blev det för mig, med öl och lite avec.
 
 
Det blev en riktigt lyckad kväll med bra uppslutning. Jag är en stor fantast av att ge bort upplevelser när någon fyller år. Det här är något vi båda kommer komma ihåg och ha nytta av när vi står och väljer öl på systemet inför sommarens grillkvällar. Grattis än en gång finaste A!

12 kommentarer

Sofia

12 May 2013 16:06

Åh grymt juh! Jag håller med upplevelser är toppen.

Svar: Det tycker jag med :)
engnuttasocker.blogg.se

Lina

12 May 2013 16:30

Vilken kul present! Hallonöl lät spännande!

Svar: Det var faktiskt riktigt gott!
engnuttasocker.blogg.se

Marie

12 May 2013 18:25

Kul! Jag har inte varit på ölprovning men på whiskyprovning, det var skoj. : )
Jag gillar också att ge upplevelser i present. Min pojkvän fyller år om en månad, detta kanske skulle vara nåt då jag inte har kommit på nåt bra ännu. Vilka bokade du genom?
Kram

Svar: Huh, whisky fixar inte jag... men skulle gärna vilja då jag tycker att det luktar gott. Jag var riktigt nöjd med provningen och bokade via Pressklubbens hemsida. Det är ett lite mera "fancy" ställe som jag tycker passar bra för sådana här tillfällen. Musslorna var goda men inget speciellt. Däremot var provningen himla bra!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

12 May 2013 19:11

Vilken rolig födelsedagspresent =) Kul !!

Svar: Det var superlyckat! Har en chokladbokning bokad också :)
engnuttasocker.blogg.se

Mårtenssons kök

12 May 2013 19:24

Något av de bästa presenterna man kan få är just sådana här upplevelsegåvor! Ölprovning och musslor på det, ja tack:)

Svar: Eller hur? Grymt kul!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

12 May 2013 21:47

Sååå gott med musslor. Nej har aldrig och kommer aldrig vara på någon ölprovning, vet inte vad det är men jag fixar inte att dricka öl ;(.
Kram

Svar: Det är nog många som är som dig. Jag älskar öl men har alltid haft svårt för tex vitt vin.
engnuttasocker.blogg.se

Sofia - ett bättre du

13 May 2013 10:56

Vilken fin och kul present! Jag dricker förvisso inte så mycket alkohol, men är det något jag dricker ibland så är det faktiskt öl så att gå på ölrpovning skulle vara riktigt kul någon gång :).

Svar: Jag kan absolut rekommendera det. Men annars finns det ju massor av andra provningar som choklad och ostar. Inte illa det heller!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

13 May 2013 15:18

Åh, vad roligt! Jag är väl ingen ölfantast, men skulle ändå uppskatta en ölprovning. Alltid kul att få uppleva det och faktiskt känna skillnaden på olika sorter. Speciellt när det är någon som kan och kan berätta om de olika sorterna :) Vi var på vinprovning i höstas (också födelsedagspresent) vilket var riktigt bra! (vinfantast är jag ju;)).

Superbra present! :D

Svar: Jag tycker detsamma. Det var stor skillnad på smakerna och jag tyckte därför att det var något lättare än på vinprovning. Jag har även en chokladprovning inbokad :)
engnuttasocker.blogg.se

Lina

13 May 2013 19:04

Men så skoj! VIlken bra present! :-)

Svar: Ja, den blev uppskattad :)
engnuttasocker.blogg.se

Mari

13 May 2013 21:29

Sv. Wow, chokladprovning. Farligt :) vart då?

Svar: Det blir på Chokladfabriken. Utvärdering kommer när jag varit där :)
engnuttasocker.blogg.se

Crazylicious

14 May 2013 08:55

Åh vad kul med ölprovning! Vill också :D

Svar: Kan verkligen rekommendera det!
engnuttasocker.blogg.se

Mari

21 May 2013 22:00

Sv. :) Farligt !!! Detta ser jag fram emot att få läsa mer om =)

Kommentera

Publiceras ej