Gorgonzolapaj, mmm...

13kommentarer

När jag ställer till med fest vill jag gärna att mina gäster ska få något att tugga på mellan ölglasen och drinkarna och ärför dukar jag ofta fram lite plockmat som kan slinka ner när magen kurrar. En favorit är matiga pajer. Varför? Jo, för att det är lätt att äta, går att tillaga i stora mänger och går hem hos de flesta. Dessutom är paj enkelt att förbereda dagen.

 

När jag firade min födelsedag nyligen fixade jag två pajer, en västerbottenspaj och en gorgonzolapaj. Jag har tidigare bjudit på mitt recept på västerbottenspaj och tänkte nu dela med mig av hur jag ordnar en gorgonzolavariant.

 

Pajskal

2 dl vetemjöl

175 g smör eller margarin

1 ägg

Salt

2 msk vatten

 

Fyllning

2 ägg

2 dl mjölk

200 g gorgonzola (det går bra med en billigare variant)

Salt och peppar

 

 

 

Blanda salt och mjöl och knip ihop det med matfettet. Saltet ger en god smak så tillsätt mycket. Knäck sedan i ett ägg och mixa ihop det samt eventuellt lite vatten om det behövs. Tryck ut degen i formen och låt den vila i kylen en timme. Förgrädda sedan pajskalet u ugnen på 220 grader i cirka 10 minuter.

 

Fyllningen gör du genom att vispa ihop ägg och mjölk med kryddorna. Smula sönder osten och sprid ut det över formen. Häll sedan över äggröran och sätt in pajen i ugnen på 220 grader i cirka 20-30 minuter eller till äggstanningen har stenlat.

 

 

Vad är de små pajerna för något då? Jo, det är glutenfria pajer. Ta samma recept på pajdegen men byt ut vetemjölet mot glutenfri mjölmix. Klart alla ska få mat!

 

Tillsammans med hembakad focaccia, en god sallad, ostar och kex och lite frukt blev det ett riktigt trevligt plockbord.

13 kommentarer

Matilda

09 Aug 2012 10:40

Jag älskar gorgonzolapaj men min sambo vägrar äta :( får väl baka det när jag har tjejmiddag :) Förresten frukost på Berns var mysig, godaste kaffe jag smakat. Vi njöt! Tack för tipset!!!:)

Svar: Det kan vara bra att ha en anledning att samla ihop tjejgänget om inte annat! Vad kul att du gick till Berns! Jag funderar på att göra ytterligare ett besök... :)
engnuttasocker.blogg.se

felicia

09 Aug 2012 15:29

sv: muuums!! jag som är pajtorsk, ska defenetivt provamed lite gorgonzolaost nån gång :D men blandat med kyckling kanske :D

Svar: Det är ju det som är så grymt med paj, det är liksom bara att slänga ner vad man känner för.
engnuttasocker.blogg.se

Anna

09 Aug 2012 15:53

De där såg ju så galet gott ut :D
Jag älskar celsius apelsin, den är min favvo :P

Svar: Då ska jag absolut testa den. Tack för tipset!
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

09 Aug 2012 16:00

Så gott, funderade på middagen kanske kan paj vara något även om jag är den enda i denna familj som äter gorgonzola mmmmmmmmmmså gott

Svar: Köp hem lite småformar vettja så kan alla i familjen fylla med det som faller den i smaken. Då kan du få njuta lite utan att de andra behöver "lida" :)
engnuttasocker.blogg.se

Karoline

09 Aug 2012 16:01

Så gott, funderade på middagen kanske kan paj vara något även om jag är den enda i denna familj som äter gorgonzola mmmmmmmmmmså gott

Karin FitnessochHälsa

09 Aug 2012 16:03

Vad söta de två små pajformarna var!

Svar: Vad kul att du gillade dem. De går att hitta på flera ställen men just dessa är från Villige.
engnuttasocker.blogg.se

Sofia

09 Aug 2012 20:55

Åh mums vad gott! Älskar paj. :)

Svar: Jag med! Busenkelt recept :)
engnuttasocker.blogg.se

Västgötskan

09 Aug 2012 21:49

Åh, vad gott det såg ut! Jag äter paj alldeles för sällan...! :-D

Svar: Jag tror många är som du. Ytterligare ett skäl att baka paj när det ställt till med fest!
engnuttasocker.blogg.se

Matmedmera

09 Aug 2012 22:30

Jag älskar pajer också. Smart och gott

Svar: Smart är rätt ord. Snabbt att förbereda, snabbt att värma.
engnuttasocker.blogg.se

Erica AKA Tomtens Dotter

10 Aug 2012 22:07

Åh vad gott med gorgonzolapaj! Detta recept ska jag testa! Jag gjorde en smörgåstårta på gorgo, bacon och päron en gång, det blev supergott!

Erica AKA Tomtens Dotter

10 Aug 2012 22:07

Åh vad gott med gorgonzolapaj! Detta recept ska jag testa! Jag gjorde en smörgåstårta på gorgo, bacon och päron en gång, det blev supergott!

Svar: Du, det lär inte dåligt! Finns receptet att hitta någonstans?
engnuttasocker.blogg.se

Erica AKA Tomtens Dotter

12 Aug 2012 16:36

Absolut :-)
http://tomtensdotter.se/2011/october/smorgastarta-med-bacon-och-gorgonzola.html

Svar: OOo smarrigt. Tack :)
engnuttasocker.blogg.se

Maria

13 Aug 2012 13:24

Mmm ser jättesmarrigt ut!! Paj är så gott och smidigt.
=)

Svar: Ja, verkligen! Jag gör det alltför sällan..
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej