Den amerikanska thanksgivingmaten.

7kommentarer

Här kommer ett bildflöde från vår resa till Kentucky, USA, och vår thanksgivingmiddag. Det var riktigt kul att stå fem stycken svenskan och försöka tilllaga den amerikanska högtidsmaten och resultatet blev en rolig och himla god upplevelse. Vi åt oss till ytspänning och avslutade kvällen med att somna i varsin hög framför en film, mätta, trötta och belåtna.

 

 

Här har ni resultatet av svenskarnas försök att efterlikna den amerikanska högtidskalkonen. A gjorde ett fantastiskt jobb och köttet blev riktigt gott. Efter att ha frågat runt bland vänner och kollegor fick min svägerska veta att "home made stuffing" får man bäst genom att blanda en mix (hemlagad? Hmm...). Nå väl, inte oss emot som hade mycket annat att stå i. Himla gott blev det faktiskt! Till den serverades pressad sötpotatis och en tranbärssylt som min svägeska lagade efter receptet från en kollega. Det var något helt i min smak!

 

 

Efterrätterna är tydligen minst lika viktiga som huvudrätten på thanksgiving. Vi gjorde pumkin pie, köpte cheesecake av alla dess slag och massor av småkakor. Den stora upplevelsen var att baka en "dolly cake" där man varvar sötat kokos, choklad, pecannötter i ett färdiggjort pajskal. På toppen ringlar man kondenserad mjölk och sedan får allt smäla ihop i ugnen. Det var kul att testa denna "delikatess" men något söt för våra svenska magar.

 

 

En hemmagjort efterrrätt blev det i alla fall då jag fick frågan om jag kunde baka någon nötpaj. Det blev en pecanpaj som jag tidigare tillagat och som blev mycket poppis. Receptet hittar ni här.

 

Vad har vi nu lärt oss om amerikansk mat? Jo, det är mycket socker och det mesta smakar sött. Det är nötter i allt. Pumpa och sötpotatis är ett genomgående tema. "Home made" betyder oftast att en förpackning blandas med en annan.

 

Jag gillar den här högtiden. Det är ett tillfälle att träffas och fundera över vad det är som är viktigt i livet, vad man har att vara tacksam för. Sedan talar ju matbilderna för sig eller hur? Nästa år har jag därför bestämt att det blir ett thanksgivingfirande hemma i Sverige. 

7 kommentarer

Katarina

29 Nov 2012 11:35

Tack för att du delar med dig av bilderna på maten och sötsakerna!

Svar: Vad kul att du tycker det!
engnuttasocker.blogg.se

Emma

29 Nov 2012 19:09

Kul att få uppleva allt det där :) Kul att få se och höra vad du tyckte om det dessutom- Älskar att uppleva matkulturer, även om det kan bli lite mycket av det goda ibland.. Jag måste också uppleva thanksgivning i USA i framtiden =)

Svar: Jag är likadan. Det är nästan det som är det bästa med att resa ibland att få testa nya smaker och råvaror. Jag skulle absolut rekommendera att fira det i USA om du får möjlighet!
engnuttasocker.blogg.se

Suzan

29 Nov 2012 20:15

Oh my!

Svar: Haha :)
engnuttasocker.blogg.se

Anna

29 Nov 2012 21:33

WOW, ser hur gott ut som helst :P
Håller med ägg är gott och de mättar ju så bra. Har varit inne i en period där jag haft svårt för ägg, hoppas suget kommer tillbaka på riktigt :D

Svar: Hade aldrig ätit hel kalkon tidigare men jag tyckte det var supergott!
engnuttasocker.blogg.se

Karro

29 Nov 2012 22:36

Mmmm jag hade gärna mumsat på efterrätterna.

Svar: Det var himla gott men kanske lite väl i överkant för fem personer... :)
engnuttasocker.blogg.se

Marie Bergman

02 Dec 2012 12:30

Åh vad gott allting såg ut att vara :)

Svar: Det blev en riktigt lyckad måltid och magarna blev sprängfyllda :)
engnuttasocker.blogg.se

Malin´s Diner

10 Dec 2012 10:35

Hm, verkar som om ni åt en del mat over there. Häftigt och nytt, coolt!

Kram Malin

Svar: Helt klart. Fantastiskt roligt att pröva massor av nyheter!
engnuttasocker.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej